TOP

Jeansmerk Kuyichi is gered *

Kuyichi start door. Peter Schuitema – international salesmanager bij Kuyichi – heeft het duurzame jeansmerk met twee bekende zakenpartners overgenomen.

Peter Schuitema – international salesmanager bij Kuyichi – en zijn zakenpartners Guido Keff en Floortje Dessing hebben het duurzame jeansmerk Kuyichi overgenomen. Schuitema, Keff en Dessing zijn al eigenaar van de duurzame modezaak Nukuhiva, dat vestigingen heeft in Amsterdam en Utrecht. Het trio heeft de merknaam, logo en voorraden van Kuyichi overgenomen. Doordat het merk zich in het stadium van faillissementsverkoop bevond, kan het merk zonder kosten doorstarten.

Geknokt

“We zijn heel erg blij”, vertelt Schuitema, die sinds de start bij Kuyichi werkt en sinds 2010 international sales manager was. “Floortje wilde Kuyichi direct na het faillissement al kopen, maar helaas hadden we daar de financiën niet voor. Toen het eind vorige week in de faillissementsverkoop dreigde te belanden besloten we ervoor te gaan. Ik kon het merk waar ik vijftien jaar voor heb geknokt niet zomaar laten gaan.”

Voorraden

Kuyichi ging in december 2015 failliet door te hoge kosten, een te zware schuldenlast en teruglopende omzetten. Sindsdien werden er overnamegesprekken gevoerd met diverse partijen. De nieuwe eigenaren starten door met een lage overhead; zonder groot bedrijfspand en met weinig medewerkers. Schuitema: “We zijn klein, flexibel en nemen nu eerst kleine stappen. Onze prioriteit ligt bij het inlichten van klanten. Daarna, binnen twee weken, starten we een B2B-site waaruit retailers voorraden kunnen kopen. We hebben nog genoeg voorraad voor de komende tijd.”

* Lees later deze week verder: Peter Schuitema vertelt alles over de nieuwe richting van Kuyichi: “Ik geloof niet meer in seizoenen.”