TOP

Jeansbranche wordt steeds duurzamer *

De jeansbranche draagt duurzaamheid al langer een warm hart toe, maar blijft zich actief inzetten met gerecyclede collecties, een stimuleringsprijs en een verbintenis aan de Fair Wear Foundation.

Aanstaande 3 september lanceert H&M 16 nieuwe denim items van gerecycled en biologisch katoen voor mannen, vrouwen en kinderen. Deze stof is gemaakt van kledingstukken uit de textielinzameling in H&M-winkels. De nieuwe lijn is de laatste stap in de gesloten kringloop voor textiel die de modeketen nastreeft. De collectie, die toepasselijk Re-Born heet, is te koop in alle vestigingen en online.

Denim jack

Voor vrouwen zijn er drie jeansmodellen, een jack met teddy kraag, een flared salopette en een jumpsuit. Voor mannen is er keuze uit een denim jack met rits, twee jeans modellen en een jogger van coated denim. De kids collectie bestaat uit een jackje met dierenoortjes op de capuchon, een stretch jeans met pailletten, een street style hoodie en een jeans met een gedragen uiterlijk.

HM recycle collectie

Gerecycled

H&M is in 2013 gestart met het wereldwijd inzamelen van textiel, waarbij klanten kleding en huishoudtextiel kunnen inleveren bij de filialen. Tot nu toe is er wereldwijd 18.000 ton textiel ingezameld dat hergebruikt of gerecycled is. De retailer wil het aantal kledingstukken gemaakt met 20 procent gerecyclede garens in 2015 met 300 procent verhogen in vergelijking met 2014.

Impact

“De kringloop van textiel zal niet alleen de hoeveelheid afval in de wereld verminderen, maar ook in belangrijke mate de vraag naar nieuwe grondstoffen voor textiel. Bovendien vermindert op deze manier de impact van de fashion industrie op onze planeet”, zegt H&M ceo Karl-Johan Persson.

C&A Design Challenge

Duurzaam zijn ook de vier limited edition denim kledingstukken van de winnaars van de C&A Design Challenge 2015. De ontwerpen zijn vanaf nu verkrijgbaar in 100 geselecteerde C&A-vestigingen in twaalf Europese landen en online. 

Iconische denimstijl

De modeketen nodigde voor de Design Challenge studenten van de Jean School in Amsterdam uit om een iconische denimstijl voor vrouwen, mannen of kinderen te transformeren tot een nieuw, stijlvol, betaalbaar en draagbaar kledingstuk. Dit heeft geresulteerd in vier winnende ontwerpen: een trucker spijkerjasje voor vrouwen van Julie van Luit, het workwear meisjesshirt van Donna van Langen, een mannen jeans van John-Randy Anthony en een worker jacket voor jongens van Michael Bles.

CA design challenge

Langetermijnstrategie

Voor C&A is duurzaamheid een van de kernaspecten van de wedstrijd. Het is onderdeel van de langetermijnstrategie om duurzame producten te bieden die op een verantwoorde manier zijn geproduceerd, maar ook kwalitatief en betaalbaar zijn.

Twee miljoen containers

G-Star volhardt eveneens in diens missie voor een schonere jeans én wereld. Het jeansmerk maakte onlangs bekend maar liefst meer dan twee miljoen containers met single use plastic van de kustlijn te hebben verzameld, dat vervolgens in samenwerking met materiaalinnovator Bionic Yarn is getransformeerd tot de Raw for the Oceans-collectie. Sinds de start van het bijzondere project heeft partner Parley for the Oceans maar liefst 700.000 PET-flessen opgeruimd langs kustlijnen over de hele wereld.

i-D Magazine maakte de documentaire ‘The Plastic Age’, over de vervuiling van de oceanen en de Raw for the Oceans-collectie. 

G Star Raw for the oceans 2015 2016

Fair Wear Foundation

Dat Nederlandse jeansmerken voorlopers zijn wat betreft duurzaamheid bleek dit voorjaar nog maar eens uit een toetsing van merkenvergelijkingssite Rank a Brand. Mud Jeans, op nummer 4 in die lijst, heeft nu bekend gemaakt dat het bedrijf zich heeft aangesloten bij de Fair Wear Foundation (FWF). Deze non-profit organisatie zet zich al jaren in om de werkomstandigheden in textielfabrieken te verbeteren. Als onderdeel van de toetreding is inmiddels de Tunesische producent van Mud Jeans bezocht en positief beoordeeld.    

Mud jeans fwf