TOP

Jeans van Polo Ralph Lauren op de New York Fashion Week

Polo Ralph Lauren kreeg tijdens de New York Fashion Week een staande ovatie. En niet onterecht, want de nieuwste lente- en zomercollectie 2010 collectie schitterde van alle kanten. Het was de eerste keer dat de nieuwe jeanslijn, Polo Jeans aan de consument geshowd werd.

Op de catwalk kwamen flink wat lichtweerkaatsende stoffen voorbij. Vooral het blinkende jurk-achtige tuin- en hemdpak waren een opvallend verschijnsel. Naast deze 1000-en-één-nacht stijl met veel glans en glitter, zet Polo Ralph Lauren ook een stoer beeld neer met fijne bloemenjurkjes en stoere jeansjasjes. 

In augustus sprak Textilia met Brian Duffy, bestuursvoorzitter en coo van Polo Ralph Lauren Europe, over de nieuwe jeanscollectie die in de zomer van 2010 in de winkels ligt.

Het terugkopen van de Polo Jeans-licentie van Jones Apparel Group Inc. in 2006 past in de strategie van Polo Ralph Lauren om meer directe controle over de merken te nemen. Wat was ooit de reden om te stoppen met de jeanslijn?
Brian Duffy: “We leverden de lijn niet meer aan Amerikaanse warenhuizen omdat de prijzen erg hoog werden en er te veel actiegericht werd verkocht. Sinds de licentie weer in handen is van Ralph Lauren, hebben we flink geïnvesteerd in het design en de technische ontwikkeling van de denims. Nu gaan we de lijn, ondersteund met een marketingcampagne, in Europa herlanceren. En we gaan het toch ook weer proberen op de Amerikaanse markt.”

Niet bang dat het opnieuw mislukt? Er zijn zoveel merken die een jeanslijn brengen.
“We hebben er veel vertrouwen in. De collectie zit goed in elkaar en de marketingcampagne zal, op het moment dat andere merken in tijden van recessie niets van zich laten horen, een flinke slag op de markt slaan. Polo Ralph Laurens naamsbekendheid in Europa is door de jaren heen sterk gebleven. Daar zal Polo Jeans de vruchten van plukken.”

Hoe ziet de nieuwe collectie eruit?
“Het belangrijkste kenmerk is het brede aanbod jeans dat geïnspireerd is op de authentieke Amerikaanse denims, en een vintage stijltje. Het handschrift van de jeanslijn is stoer en voorzien van een eigenwijze interpretatie van de Amerikaanse vlag, tevens het symbool van Polo Ralph Laurens logo. Er is ook een mooie, nieuwe collectie accessoires met tassen, riemen en hoeden. Het geheel is modisch met een comfortabele pasvorm. Het is een typisch stedelijke Amerikaanse levensstijl.”

Wat zijn de plannen voor de Nederlandse markt?
“De Nederlandse markt is altijd een sterke en strategisch belangrijke markt voor Polo Ralph Lauren geweest. We hebben hier een mooie winkel in de P.C. Hooftstraat (in Amsterdam, red.) die we nu aan het restylen zijn en in augustus heropenen. Daarnaast werken we samen met een goed aantal wholesale klanten, zowel zelfstandigen als warenhuizen. De Nederlandse markt is ook erg interessant voor onze jeanslijn, die goed past bij de eigentijdse en zelfverzekerde modestijl van de Hollandse consument.”