TOP

Januari-editie Pitti Uomo op losse schroeven, Apeldoornse modezaken verkopen in de kroeg, mondkapjes verplicht per 1 december

De organisatie van Pitti Uomo houdt er rekening mee dat het event niet doorgaat in januari 2021 en vanaf 1 december is het verplicht om een mondkapje te dragen in onder meer winkels. Verder: vier Apeldoornse modezaken gaan hun overtollige voorraden in de kroeg verkopen. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 12 november.

Mondkapjes verplicht per 1 december

Het advies om een mondkapje te dragen in publieke binnenruimten, verandert met ingang van 1 december in een verplichting. Wie vanaf die datum zijn mond en neus niet bedekt met een masker in onder meer modezaken en supermarkten kan een boete krijgen van €95. Dat voorstel van minister Grapperhaus gaat volgende week naar de Tweede Kamer, meldt onder meer de Nos. De Tweede Kamer moet nog wel met het voorstel instemmen. Het was al bekend dat het kabinet het dragen van een mondkapje wilde gaan verplichten. De juridische onderbouwing ervoor komt in de nieuwe coronawet, die door zowel de Eerste als Tweede Kamer is goedgekeurd. Het niet-dragen van een mondkapje wordt niet in het strafblad opgenomen.

Mogelijk streep door Pitti Uomo in januari

Grote kans dat de mannenmodebeurs Pitti Uomo niet door gaat in januari vanwege nieuwe beperkingen in Italië, meldt Textilwirtschaft. De beurs, die staat gepland van 12 tot en met 14 januari in Florence, zou dan volgens Pitti-baas Raffaello Napoleone naar februari worden doorgeschoven. Pitti Immagine is dit jaar twee keer gecanceld. De eerste keer was in april dit jaar toen de organisatie besloot de editie van juni 2020 te verplaatsen naar september 2020. Toen werd al besloten het evenement in de korten met één dag, zoals komende editie ook het geval is. Ondertussen werd er gewerkt aan het digitale platform, Pitti Connect, bedoeld om exposanten en inkopers aan elkaar te koppelen. Begin juni werd de beurs opnieuw afgeblazen, en besloot Pitti Immagine al zijn fysieke beurzen (Pitti Uomo, Bimbo, Filati, Fragranza en Super) uit te stellen tot januari 2021 vanwege het beperkte aantal aanmeldingen en de (financiële) problemen waar veel modebedrijven door de coronacrisis mee worstelen. Maar dat staat nu dus ook op lossen schroeven.

Apeldoornse modezaken verkopen voorraad in de kroeg

Vier retailers uit Apeldoorn bieden hebben vanaf vandaag tijdelijk een extra verkooppunt tot hun beschikking: de lokale kroeg De Babbelstaat. Dat meldt De Stentor. Op uitnodiging van uitbater Jacco Talen verkopen schoenenzaak Oxener, mannenmodewinkel Capital, sportzaak 100% Voetbal en de moderetailer Bla-Bla hun voorraad met korting vanuit ‘De Babbel Outlet’. Een uitkomst voor de kroegeigenaar die op deze manier extra inkomsten kan genereren, en voor de retailers die hiermee hun overtollige voorraad kunnen verkopen. “Normaal kan ik in de sale heel veel ‘oude voorraad’ slijten, maar nu met corona kan ik gewoon niet dat volume aan”, zegt Peter Rijkers van Oxener. “Dus als ik dan een tweede locatie erbij heb, dan is dat heel fijn.” Hiervoor heeft de initiatiefnemer wel een tijdelijke ontheffing moeten aanvragen bij de gemeente Apeldoorn. Deze loopt tot 1 april 2021.

Derde winkel voor maatpakkenconcept l‘Atelier Tailoring

Maatpakkenconcept l‘Atelier Tailoring opent komende zaterdag 14 november een winkel in Maastricht, schrijft Retailtrends. Deze winkel richt zich niet alleen op maatwerk, maar ook op de nieuwe confectielijn ‘Not Your Father’s Tailor’, afgekort als NYFT. Het is de derde winkel voor eigenaar Pascal Ummels en Joel Davans. Het concept heeft ook een winkel in Amsterdam en één in Den Haag. Tot de clientèle behoren onder meer Eric Corton, Arie Boomsma en Matthijs van Nieuwkerk. Van Nieuwkerk werd de laatste vier seizoenen van DWDD door l’Atelier Tailoring gekleed. Ummels en Davans vinden het belangrijk om winkels verder over Nederland te verspreiden om zo zijn producten bereikbaard te maken voor heel Nederland. “Want van Zuid-Limburg naar Amsterdam rijden, dat doe je niet even op je vrije middag.”  

Prijs voor concept dat textiel maakt van dennennaalden

Het duurzame concept Forest Wool, waarbij textiel wordt gemaakt van dennennaalden is in de prijzen gevallen bij de ASN Bank Wereldprijs, is een competitie voor duurzame start-ups. Dit jaar meldden zich meer dan 130 startende ondernemers aan, zo staat in en persbericht. Materiaalontwerper Tamara Orjola van Forest Wool eindigde op de derde plaats en ontvangt daarvoor €10.000. Voor Forest Wool extraheert ze vezels uit dennennaalden – afvalmateriaal afkomstig uit de houtindustrie – en gebruikt dit voor textielproductie. Omdat er geen landbouwgrond en water nodig zijn voor de productie van haar Forest Wool is het een duurzaam alternatief voor katoen. De hoofdprijs van €25.000 gaat naar een innovatief systeem voor het recyclen van warmte uit water, DeWarmte.  De tweede prijs (€15.000) is voor Kumasi Drinks, dat eerlijke sappen en soda’s maakt van het vruchtvlees van de cacaovrucht.

Beeld: Pitti Immagine/Pitti Uomo