TOP

Jan van Nijendaal overleden, Von Dutch maakt comeback in Europa en omzet Zalando stijgt

Het Amerikaanse merk Von Dutch maakt zijn rentree in Europa. Zalando ziet zijn omzet in coronatijd stijgen en Mr Marvis opent een pop-up winkel in België. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 21 april.

Vans belooft optimale duurzaamheid voor 2030

Het Amerikaanse schoenenmerk Vans heeft verschillende duurzaamheidsdoelstellingen opgesteld die ze voor 2030 willen hebben gerealiseerd. Het gaat onder meer om gebruik van verantwoord geproduceerde materialen, verminderen van de koolstofuitstoot met 30 procent en verbannen van plastic verpakkingsmaterialen. Dat meldt Vans in een persbericht. Hierbij wil her schoenenlabel samenwerken met bedrijven en organisaties in hun netwerk, van medewerkers en partners tot sporters, ambassadeurs en consumenten. Met partners als Terra Genesis, dat regeneratief rubber produceert, en Indigo Ag, dat katoen levert, werkt Vans nauw samen om hun duurzaamheidsdoelstellingen te bereiken. “Bij Vans geloven we dat duurzaamheid bij ons allemaal begint, maar dat we die alleen samen kunnen bereiken”, zegt Kim Matsoukas, senior manager duurzaamheid bij Vans. “Creatieve expressie mogelijk maken staat centraal bij Vans. Als een doelgericht bedrijf dat is verweven met de jongerencultuur, maken we gebruik van onze toewijding aan creativiteit om nieuwe oplossingen te zoeken die de levenscyclus van onze producten ingrijpend veranderen en het milieu beschermen voor toekomstige generaties.”

Zalando ziet omzet stijgen

Zalando zag zijn omzet het eerste kwartaal met ongeveer de helft toenemen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit voorlopige kwartaalcijfers waarover onder meer Emerce schrijft. De omzet bedraagt zeker 2,2 miljard euro tegen 1,5 miljard in 2020. Het handelsvolume van de Duitse etailer groeide zelfs met 56 procent naar ruim 3 miljard euro. De groei heeft Zalando vooral te danken aan de toename van onlineshoppers door de coronacrisis. Zalando verwacht een aangepast ebit (de winst voor rente en belastingen) neer te zetten tussen de 80 en 100 miljoen euro. De definitieve cijfers worden pas later bekend gemaakt, namelijk op 6 mei.

Mr Marvis opent pop-up winkel

Mannenmodemerk Mr Marvis opent op 24 april een pop-up winkel in Antwerpen. Dat meldt het merk in een persbericht. Het is de tweede fysieke locatie van het Nederlandse label. In de pop-up aan de Schuttershofstraat kunnen klanten het zogeheten ‘get inspired & get fitted’ concept gaan ontdekken, aldus het persbericht. Dit houdt in dat de klant bij binnenkomst eerst inspiratie op kan doen bij de carrousel met alle shorts en vervolgens door kan lopen naar het deel met de pashokjes voor het selecteren van de juiste maat. Hier komen on- en offline winkelen samen: de klant kan op een iPad aangeven welk model hij draagt en krijgt dan alle verkrijgbare kleuren te zien. De winkelmedewerker pakt vervolgens de kleur van zijn keuze. Het is de tweede fysieke locatie van het merk. Mr Marvis opende vorig jaar zijn eerste winkel, aan de Oude Looiersstraat in Amsterdam.

Von Dutch maakt comeback in Europa

Het Amerikaanse kledingmerk Von Dutch maakt een comeback in Europa, meldt Fashionunited. Schoenenmerk Buffalo Boots GmbH heeft de licentie van het merk te bemachtigen. Buffalo produceert en verkoopt alle producten zelf. Het iconische modemerk uit de jaren 2000 werd bekend met zijn caps die onder meer werden gedragen door Britney Spears en Justin Timberlake. Deze petjes keren terug in de collectie die verder bestaat uit onder meer jeans, T-shirts, hoodies en tassen voor vrouwen en mannen. Von Dutch wordt verkocht in op de fysieke markten in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, de Benelux en Scandinavië. Daarnaast wordt het online aangeboden in Groot-Brittannië en Noorwegen. De eerste collectie voor het zomerseizoen 2021 is al verkrijgbaar op Zalando, Snipes en Peek & Cloppenburg. En vandaag is de eigen webshop van het merk live gegaan.

In memoriam: Jan van Nijendaal

Jan van Nijendaal, onder meer bekend van textielbedrijf Narkonteks Europe en zijn werk voor Hunkemöller, is 17 april 2021 op 69-jarige leeftijd overleden. Dat meldt zijn zoon Jan Willem van Nijendaal. Zijn vader werd getroffen door een hartaanval toen hij aan het werk was in zijn tuin. Van Nijendaal was al anderhalf jaar ziek, desondanks bleef hij actief, zowel privé als zakelijk. In de textielwereld was hij een begrip. Onderkleding was zijn expertise. Hij heeft voor verschillende textielmerken gewerkt. De laatste jaren was hij werkzaam voor Narkonteks Europe. Zijn carrière begon bij Holland Trend als sales manager. Bij Hunkemöller heeft hij acht jaar lang in het directieteam gezeten. Maar veruit zijn langste tijd, energie en impact heeft hij gemaakt als directeur bij L ten Cate. 25 Jaar lang stond Van Nijendaal bekend als mensenmens en charismatisch leider, geliefd onder het personeel en in de hele branche, schijft zijn zoon. Na zijn pensioen heeft hij zijn enorme kennis nog kunnen delen met onder anderen zijn zoon onder de vlag van Narkonteks Europe. Van Nijendaal wordt vrijdag 23 april om 14.30 uur in besloten kring gecremeerd.

Jan van Nijendaal, 1952-2021

Hoofdfoto: Brooke Lark via Unsplash