TOP

Jan Taminiau brengt ode aan de natuur, kinderkledingmarkt groeit, Inretail bekroont stageportfolio’s

Mode-ontwerper Jan Taminiau brengt ode aan natuur op Masterly The Hague, Batavia Stad neemt keurmerk voor toegankelijkheid in ontvangst en oud-directeur MediaMarkt opent brandstores voor zijn kindermodemerk. Dit en meer in het nieuwsoverzicht van 6 oktober.

Inretail bekroont beste stageportfolio’s

Tijdens de uitreiking van het BBA in Fashion-diploma van TMO Fashion Business School hebben de best beoordeelde stageportfolio’s een Inretail Award gewonnen. Door het samenvoegen van twee diplomeringen werden er dit keer twee awards in plaats van een uitgereikt. De winnende studenten waren Amandine Vits en Robbert Leusink. De Vlaamse Vits studeerde af met haar eigen startup Ondrboks. Nog voordat ze afstudeerde, startte Vits het bedrijf Atelier Amandine, waarmee zij nu fulltime bezig is. Dit high-end modemerk maakt onder andere kimonojassen uit reststoffen van Belgische couturehuizen als Dries van Noten en Natan. Leusink liep zijn afstudeerstage bij L’Atelier Tailoring in Amsterdam, waar hij onderzoek deed naar de inrichting van online marketing en PR voor de nieuwe confectielijn NYFT van L’Atelier Tailoring.

Batavia Stad neemt het Gouden Keurmerk voor Toegankelijkheid in ontvangst

Outletcentrum Batavia Stad Fashion Outlet heeft dinsdag als eerste winkelgebied van Nederland het Gouden Keurmerk voor Toegankelijkheid ontvangen. Deze kregen ze uit handen van Ongehinderd, een onderneming die zich inzet voor een toegankelijker Nederland. Batavia Stad ontving het keurmerk in de Week van de Toegankelijkheid 2021. In deze week wordt aandacht gevraagd voor de toegankelijkheid van openbare locaties. Harold Adriaansen is adviseur Beleid en Toegankelijkheid van Ongehinderd: “In Nederland leven 2,5 miljoen mensen met een beperking. Het is aan ons als samenleving dat iedereen gelijk wordt behandeld en dezelfde mogelijkheden heeft in openbare ruimtes. Na stembureaus, gemeenten en gemeentelijke gebouwen, zie je nu ook aandacht voor toegankelijkheid bij winkelgebieden. Met het Gouden Keurmerk voor Batavia Stad hopen we ook andere centra en straten te inspireren om maatregelen te nemen zodat heel Nederland kan genieten van een leuk dagje uit.”

Jantaminiau brengt ode aan natuur op Masterly The Hague

Het modelabel Jantaminiau toont dit jaar op kunst- en designbiënnale Masterly The Hague een presentatie waarbij de natuur centraal staat. De Tree of Life-serie van het label bestaat uit handbeschilderde en geborduurde capes en rokken en monumentale wandwerken. Deze zijn verrijkt met insecten die over boomschors kruipen en bloemen die net echt lijken. Mode-ontwerper Jan Taminiau zegt hierover: “Natuur is voor mij de belangrijkste bron van inspiratie. Kijk om je heen en er valt zoveel schoonheid te ontdekken.” De presentatie is volgens Taminiau een kennismaking met zijn Limited Editions serie. Een selectie van kleurrijke fluwelen jassen, tweed kimono’s, capes en accessoires. Net als in de kunstwereld werkt het label Jantaminiau met beperkte oplagen per ontwerp. Sommige ontwerpen zijn unieke stuks, andere bestaan uit series van vier. De techniek en de benodigde middelen bepalen het aantal edities.

Kindermodemerk oud-directeur MediaMarkt opent brandstores

Oud-directeur van MediaMarkt, Barry van Ruiven, gaat met zijn duurzame kinderkledingmerk Seabass brandstores openen in Nederland. Het merk, dat nu twee jaar bestaat, heeft daarnaast ook expansieplannen naar België en Duitsland. Na de pop-upwinkel in Goes afgelopen zomer wordt de volgende stap een winkel in Rotterdam. “Daarna volgen Utrecht en Haarlem of Amsterdam. Tussen elke winkelopening zal zo’n twee maanden zitten”, aldus van Ruiven. De kleding van Seabass wordt geproduceerd in Portugal. De stoffen zijn van oceaanplastic gemaakt en bieden UPF 50+ zonbescherming. Seabass wil zich hiermee inzetten voor schonere stranden en oceanen.

Wereldwijde kindermodemarkt groeit, omvang in 2016 geschat op 272 miljard euro

De wereldwijde markt voor kinderkleding groeit gestaag. Dat blijkt uit een marktonderzoek van Global Industry Analysts Inc, meldt Fashion United. De markt groeit naar verwachting van 252,2 miljard dollar (zo’n 217,4 miljard euro) in 2020 naar 315,5 miljard dollar ( zo’n 272 miljard euro) in 2026. De schatting is dat de kindermodemarkt gemiddeld met ongeveer 3,7 zal groeien. Voor meisjeskleding wordt dit toename van 3,8 procent per jaar, voor jongenskleding wordt dit 2,8 procent per jaar. Baby- en peuterkleding ziet een toename tegemoet van 4,1 procent per jaar en een geschatte omvang van 68 miljard dollar (zo’n 58,6 miljard euro) in 2026, tegenover 51,4 miljard dollar (zo’n 44,3 miljard euro) in 2020.

Credit: Jan Taminiau