TOP

Jaaroverzicht 2020: Dit zijn de 10 bestgelezen artikelen over corona

Nu het einde van het jaar nadert, is het tijd om terug te blikken op het afgelopen jaar. Dat doen we vandaag met de 10 bestgelezen artikelen over het meestbesproken onderwerp van 2020: corona.

#1 5 tips om je modeverkopen tijdens de coronacrisis een digitale boost te geven

Om het aantal besmettingen onder controle te krijgen, werd op 14 december een volledige lockdown afgekondigd. Hoe geef je je verkoop een digitale boost? “Focus je op social media, daar begeeft je klant zich nu vaker dan ooit”, zegt social media expert Kirsten Jassies. Lees haar 5 tips.

#2 Leveranciers en de coronacrisis: ‘We zitten tussen retailer en fabrikant in’

De problemen waar moderetailers tegenaan lopen als gevolg van het coronavirus zijn voor de buitenwereld vaak wel zichtbaar. Maar welke impact heeft het coronavirus op hun leveranciers? “Als je het niet met zijn allen oplost, schuif je het probleem alleen maar door naar een ander.” We spraken voor dit stuk verschillende merken, waaronder Blue Industry en Aaiko.

#3 Deze (mode)merken helpen de retailer verder tijdens de coronacrisis

Het zijn moeilijke tijden voor de hele modebranche. Veel (mode)merken en bedrijven willen de coronacrisis goed door komen, maar het liefst wel samen met de retailpartners. Zo ook deze merken, die solidair zijn en hun klanten concreet proberen verder te helpen. Met webinars, webshops, opslag en uitstel van collecties. Met deze oplossingen kwamen merken en bedrijven die meedenken medio april 2020.

#4 Coronavirus en retail: met welke scenario’s moet je rekening houden en hoe pak je dat aan?

Afgelaste openingen en evenementen, minder mensen in de winkelstraten. Leek het aan het begin van de week nog mee te vallen met de impact van het coronavirus, na de persconferentie van de regering donderdagmiddag ziet het er toch iets anders uit. Ook voor de modebranche. Het belangrijkste advies: zorg dat je goed nadenkt over verschillende scenario’s.

#5 Creatief ondernemen in tijden van corona: 5 tips

Half maart 2020 schreven we dat mode- en schoenenwinkels mogen vooralsnog open konden blijven in de strijd tegen verdere verspreiding van het coronavirus. Een groot deel van de moderetailers doet dat dan ook, blijkt uit een poll van Textilia. En ze komen met creatieve oplossingen om hun klanten goed en veilig te kunnen bedienen.

#6 Inkopen in coronatijden: hoe doe je dat?

De coronacrisis heeft grote gevolgen voor de inkoop van de zomercollectie van 2021. Er zijn geen beurzen en modeshows, maar het grootste vraagstuk is misschien wel: welk budget neem je als uitgangspunt na de dramatische doorverkoop van afgelopen seizoen? In editie 4 van Textilia magazine, op 3 juli verschenen, vertellen retailers hoe ze de inkoop aanpakken in deze bijzondere tijden. Lees hier een exclusieve preview van het artikel.

#7 10 tips om je hoofd koel te houden tijdens de coronacrisis

Door corona leven we opeens in een andere werkelijkheid. Je hebt nauwelijks omzet, maar de kosten gaan gewoon door. Hoe zorg je ervoor dat je niet doordraait van de stress, maar zo goed mogelijk door deze crisis heen komt? We vroegen het drie ondernemerscoaches.

#8 De retail na de coronacrisis: 4 lessen voor de modebranche

Als de coronacrisis één ding duidelijk heeft gemaakt, is het dat digitalisering voor winkeliers van levensbelang is. Dat stellen Jos Voss en Olaf Zwijnenburg, sectorspecialisten retail & wholesale bij de Rabobank. Voor Textilia schetsen ze vier belangrijke ontwikkelingen voor de moderetail.

#9 Hoe Dante6 met de coronacrisis omgaat

Vrouwenmodemerk Dante 6 heeft al januari het coronavirus al scherp op het vizier, omdat de leveranciers in China er toen al mee te maken hadden. Al snel na de uitbraak in ons land, lanceerde Dante6 een plan om hun klanten te motiveren en te steunen in deze coronacrisis. “Elk beetje omzet in deze tijd kan je helpen”, zegt directeur Arlette Huisman.

#10 Huur betalen tijdens de coronacrisis: ‘We moeten de pijn verdelen’

Door de coronacrisis staan de omzetten van vrijwel elke ondernemer onder zware druk. Daardoor wordt het ook moeilijk voor retailers de winkelhuur te blijven voldoen. Wat kun je daaraan doen? We spreken drie retailers en een advocaat. “We hebben nu afgesproken dat ik over de maanden maart en april maar 40 procent van de huur hoef te betalen.”

Beeld: Textilia/Renate Zoutberg