TOP

Jaaroverzicht 2020: de bestgelezen mannenmodeberichten

Het einde van het jaar nadert. We blikken terug met de bestgelezen mannenmode-artikelen van 2020 met onder meer de teloorgang van het mannenpak en de oproep van retailer Rick Moorman om meer aandacht te hebben voor de gezondheid van ondernemers tijdens deze pandemie.

#1 Mannenmodemerk Van Gils maakt geen nieuwe collecties meer

Mannenmodemerk Van Gils maakt geen nieuwe collecties meer. Aanleiding voor dit abrupte einde zijn de coronacrisis en de daaruit voortvloeiende dalende vraag naar formele kleding. Hoe de toekomst eruit ziet, kan ceo Laurens Blok desgevraagd nog niet zeggen.

#2 Retailer verwacht groeispurt voor maatjeans: ‘Winkels hebben behoefte aan kleinere aantallen’

Na drie jaar voorbereiden en testen is voor mannenmoderetailer Martijn Viskaal nu de tijd rijp om actief de boer op te gaan met zijn op maat gemaakte jeans. “We merken dat winkels behoefte hebben aan kleinere aantallen en leveranciers die kort van tevoren leveren.”

#3 Eigenaar Gino Fashion: ‘De klant gaat altijd met iets extra’s naar huis’

Mannenmodewinkel Gino Fashion zit al 33 jaar op dezelfde plek in Elst, dorp onder de rook van Arnhem en Nijmegen. De ideale plek, stelt eigenaar Carla Marcelis in de nieuwe mannenmodespecial van Textilia. Het is er bedrijvig en er zitten veel zelfstandig winkeliers . Bovendien heeft het dorp een actief centrummanagement dat Elst in die grote steden promoot als de plek waar je goed kunt winkelen en parkeren. Vooral dat laatste is volgens Marcelis belangrijk voor haar zaak. “Mannen vinden het ideaal dat ze voor deur hun auto kwijt kunnen.

#4 Mannenmodewinkel Stuen groeit: ‘Community in deze tijd belangrijk’

Nu de consument vanwege de coronacrisis wegblijft, proberen modewinkeliers op allerlei manieren hun nieuwe collectie te verkopen voor de reguliere prijs. Mannenmodewinkel Stuen in Tilburg lukt dat tot nog toe goed en noteert zelfs groei. Het geheim? “Een trouwe community.”

#5 State of Art breidt managementteam uit

Mannenmodemerk State of Art heeft het bestaande managementteam versterkt met drie leden, waardoor het team nu zes leden telt. Het huidige managementteam bestaande uit Hans Kuijf, Martijn Mateman en Kristof Baeten werd in juli 2020 aangevuld met Ivo Kok, Jort Jeursen en René Repko. Ivo Kok, finance director, werkte eerder bij WE Fashion en Prénatal; Jort Jeursen, sales director Netherlands, komt bij PVH vandaan en was eerder actief bij Profuomo. En René Repk, general manager a.i., werkte eerder bij Albert Heijn, Hema, Rituals en Action.

#6 Interview moderetailer Rick Moorman: ‘Meer aandacht nodig voor de gezondheid van ondernemers’

De aanpak van de coronacrisis maakt volgens Amsterdammer Rick Moorman, eigenaar van de gelijknamige mannenmodewinkel, het gezondheidsprobleem op de lange termijn alleen maar groter. “Bestrijding van het virus is een kortetermijnaanpak. Op de middellange termijn leidt het tot gezondheidsproblemen bij ondernemers door stress. Daar moet meer aandacht voor komen.”

#7 Het formele pak door thuiswerken uit de gratie

Op het moment dat Nederland te maken kreeg met de intelligente lockdown in maart 2020, ging het nette pak in de kast en hees de thuiswerker zich in comfortabel zittende kleding. Dat is duidelijk terug te zien in de cijfers die Inretail publiceerde van het tweede kwartaal in het segment heren bovenmode. Dat segment sluit het tweede kwartaal af met een min van 32,3 procent. De verkoop van blazers nam af met 47,9 procent en de categorie broeken kwam uit op een min van 43,9 procent. Jassen noteerde een omzetdaling van 39,5%; branchespecialist mode Edwin Belt concludeert dat mannen ‘duidelijk even een minder grote behoefte aan representatieve kleding hadden’.

#8 Eerste fysieke winkel voor Mr Marvis: ‘Zeker niet de laatste in Europa’

Het Nederlandse broekenlabel Mr Marvis heeft zijn eerste winkel geopend in Amsterdam. Het is de eerste stap naar fysieke retail, zeker niet de laatste in Europa. “We zullen niet zo snel nog een winkel hier openen, eerder in München, Parijs of Londen”, zegt mede-oprichter David Sipkens.

#9 ‘Jongeren willen authentieke kledingmerken’

Nederlandse streetwearlabels als Patta, Daily Paper en Clan de Banlieue zitten in de lift. In een nieuwe documentaire in de Videoland reeks ‘Dit Is Nederland’ gaat onder anderen Textilia’s trendwatcher Mehtap Gungormez in op dit onderwerp. “Het gemeenschapsgevoel komt terug met deze mode.”

#10 Dit zijn de mannenmodetrends voor winter 2021-2022

Het duurt nog even voordat we toe zijn aan de wintercollecties voor 2021-2022, maar trendwatcher Edwin van den Hoek gaf afgelopen zomer zijn visie daarop in een trendpresentatie. Daarin zien we dat de belangrijkste zomertrends doorlopen in dat winterseizoen. Highligths: oversized, western, hogere broekspijpen en zomerse invloeden.

Beeld: Textilia / Renate Zoutberg