TOP

Jaaroverzicht 2018: deze moderetailers en modemerken keren terug

Deze laatste weken van het jaar blikken we terug op 2018 met de best gelezen artikelen. Vandaag: welke modebedrijven hebben hun terugkeer aangekondigd?

December is traditiegetrouw de maand om terug te blikken en lijstjes samen te stellen. We sluiten de laatste weken van 2018 af met de best gelezen artikelen van het jaar, op thema. Vandaag een greep uit de modemerken  en moderetailers die juist hun opwachting hebben gemaakt voor een terugkeer  in het Nederlandse moderetaillandschap na een periode van afwezigheid.

De terugkeer van Mexx: wat zijn de plannen van het modemerk? // Mexx keert terug in de winkelstraat

Mexx is terug. Het Nederlandse merk heeft de plannen voor 2018 en daarna ontvouwd. Nieuwe collecties voor de wholesale, flagshipstores in Parijs, Antwerpen, Amsterdam en Berlijn, een franchisenetwerk, een shop-in-shop-concept en uiteraard: focus op online, met een eigen platfom en verkoop via Amazon en Otto. Op 28 november 2018 opent Mexx voor het eerst sinds de overname door de RNF Group een winkel. Het wordt een franchisezaak. Met 300 vierkante meter aan winkelvloeroppervlak en een winkelraam van 14 meter is Nieuwegein de ideale locatie voor het presenteren van de nieuwe Mexx en het nieuwe winkelconcept, aldus Mexx. 

McGregor komt terug na overname merkrechten door Fred Gehring en Ludo Onnink // ‘We gaan met McGregor niet op de traditionele wholesale-manier werken’ [interview]

Het modemerk McGregor komt vanaf 2019 weer in de kledingrekken te hangen. De merkrechten zijn gekocht door Fred Gehring en Ludo Onnink, beide oud-topman bij Tommy Hilfiger en eigenaar van Denham the Jeanmaker. Wat zijn de plannen? Fred Gehring (chairman), Ludo Onnink (vice chairman) en Coen Gehring (directeur) vertellen aan Textilia hoe ze het label opnieuw in de markt gaan zetten. “Het wordt nadrukkelijk een ander beeld en daarin zit een grote uitdaging: want we moeten fans uit verleden terugwinnen, maar ook nieuwe fans maken.”

Unlimited Footwear Group verwerft Supertrash-merkrechten // SuperTrash maakt comeback op Modefabriek

Na een periode van afwezigheid komt vrouwenmodemerk Supertrash in 2019 weer terug op de markt, met een kleding-, schoenen- en tassencollectie. “We worden nu al platgebeld.” Sinds juni 2018 is de Unlimited Footwear Group (UFG) eigenaar van de merkrechten van het eerder failliet gegane modemerk Supertrash. De schoenen- en tassenlijn zou UFG zelf gaan ontwikkelen en verkopen, maar het bleef een tijdje onduidelijk wat er met de kledinglijn zou gebeuren. Tot deze week de herlancering van de kledinglijn van Supertrash wereldkundig werd gemaakt.

Gsus wholesaledivisie is failliet verklaard, het merk Gsus is verkocht // Gsus keert terug op de markt // Gsus is terug: zo maakt het merk zich op voor revanche [interview]

Na de nodige perikelen werkt cultmerk Gsus Sindustries zorgvuldig aan een rentree. Textilia sprak de nieuwe, geïnspireerde eigenaar over nieuwe kansen, oude inspiratie, doodzondes en het openen van winkels: “Gsus heeft een harde exit gehad, maar het merk zit nog in veel harten.” Op zo’n tien minuten rijden van het voormalige Gsus Sindustries-hoofdkwartier in Amsterdam-Noord ontmoeten we Nick de Ronde Bresser (25), oprichter van het duurzame schoenenmerk Mipacha en sinds januari 2018 ook eigenaar van Gsus. In een creatieve broedplaats in Amsterdam-West werkt hij met zijn onderneming N5 Fashion en een select team van zo’n acht man in een bescheiden ruimte aan de terugkeer van het cultlabel. 

Warenhuis V&D is terug en gaat op zoek naar vriendschap met de consument

Het heeft twee jaar geduurd, maar V&D keert per 5 september 2018 terug in het Nederlandse detailhandelslandschap. Als webshop, niet als fysiek warenhuis. Via een persbericht maken de eigenaren bekend wat hun plannen zijn. Op zoek naar vriendschap met de Nederlandse consument.

Atelier Gardeur na de doorstart [interview]

Ruim een half jaar na het faillissement én de doorstart van Atelier Gardeur bouwt het merk weer aan de toekomst. “Er wordt nu beter uitgeleverd dan in de afgelopen tien jaar.”

Duetz neemt Adam Brandstore-vestigingen over: ‘Wij geloven in het middensegment’

De zeventien vestigingen van Adam Brandstores, die voorheen bij de portefeuille van het failliete Doniger Fashion Group hoorden, komen per 1 maart 2018 onder beheer van Duetz Kleding. Duetz neemt behalve de vestigingen ook alle veertig medewerkers die daar werkzaam waren mee in de overname. “Met de overname hebben we een brede dekking in het land en kunnen we achter de schermen een nog meer klantgerichte organisatie neerzetten en ons hele bedrijf toekomstbestendiger maken,” aldus Pim Duetz. “Dit willen we doen door aan de ene kant de Adam-winkels aan te pakken. De zaken zijn qua interieur op zich wel up-to-date maar ze zijn wat zakelijk ingericht. Daarom willen de Adam-winkels wat gezelliger gaan maken voor de klanten.”