TOP

Istanbul, de nieuwe shopbestemming?

Met 94 winkelgebieden en malls kan Istanbul zich meten met shoppingsteden als Londen en New York. Toch komen de meeste toeristen niet voor de winkels naar de metropool. Istanbul Shopping Fest moet daar verandering in brengen.

“We hebben cultuur, we hebben historie, een goede keuken en we hebben mooie winkels”, zegt Ahmet Özsahin, directeur van het gloednieuwe evenement Istanbul Shopping Fest. Dat Istanbul cultuur heeft, ok. Historie? Zeker weten. Maar dat de grootste stad van Turkije ook een shopwalhalla is, weten nog te weinig mensen meent Özsahin: “Toeristen spenderen niet genoeg in de winkels.”

Van 18 maart tot en met eind april organiseert de stad het Istanbul Shopping Fest om de stad op de kaart te zetten als winkelbestemming. En, niet onbelangrijk, om de uitgaven van de toerist eens flink op te schroeven. De talloze, gigantische malls die de stad rijk is, blijven tot 23:00 en soms tot 02:00 open, artiesten treden op en er wordt flink met kortingen gestrooid op de nieuwe collecties. Alles om de toerist met tassen vol kleding naar huis te laten gaan.

Creditcarduitgaven
Het winkelfestijn is nu twee weken bezig en volgens de directeur zijn de creditcarduitgaven al met 21% gestegen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De buitenlandse kaarttransacties namen met maar liefst 38% toe. Een belangrijke graadmeter voor de organisatie die voornamelijk de internationale citytripper naar de stad wil lokken. Consumenten uit de omringende gebieden Rusland, het Midden-Oosten en Noord-Afrika zijn de belangrijkste doelgroepen, maar ook de Europeaan is welkom. “Natuurlijk is Londen of Parijs dichterbij voor jullie, maar Istanbul heeft dezelfde winkels. En ik weet zeker dat je goedkoper uit bent in onze stad”, aldus Özsahin.

Verrassende mix
De stad herbergt inderdaad de grote ketens die in alle internationale winkelstraten te vinden zijn en heeft meerdere P.C. Hoofstraats. Maar Istanbul biedt ook leuke snuffelwijkjes met verrassende boetieks van Turkse ontwerpers, antiekwinkels, galeries en de onvermijdelijke prullariabazaars. De verrassende mix tussen de Oosterse mystiek en het kosmopolitische, westerse leven geeft de stad een bijzondere ‘vibe’ die de meeste wereldsteden niet hebben.

Het Istanbul Shopping Fest duurt nog tot 26 april en zal jaarlijks terugkeren.

(Met dank aan het Turks Verkeersbureau)