TOP

Ispo München: erop of eronder in 2012

Ondanks de late start van de winter en de aanhoudende moeilijke economische situatie, was de sfeer de afgelopen dagen op de internationale wintersportbeurs Ispo in München zeer positief. In vier dagen tijd bezochten bijna 80.000 professionals uit 100 verschillende landen de vakbeurs.

Hoewel Ispo dit jaar in vergelijking met vorig jaar minder (2011: net boven de 80.000 bezoekers, red.) bezoekers trok, kijkt de organisatie terug op een zeer geslaagde beurs. Klaus Dittrich, voorzitter en ceo van de Messe München International, was vooral blij met de toename van het aantal bezoekers uit de veelbelovende markten als Rusland, USA, Turkije, Canada en China. “Dit toont duidelijk aan hoe belangrijk Ispo München is voor opkomende markten.”

Cruciaal jaar

Naarmate de temperatuur buiten verder onder het vriespunt zakt, steeg de temperatuur met name op de eerste en tweede dag in de Ispo-hallen. Op deze drukste beursdagen was het schuifelen door de hallen om de nieuwste trends op het gebied van wintersport te kunnen zien. Uit gesprekken met Nederlandse exposanten en ondernemers blijkt dat voor veel sportondernemers 2012 een cruciaal jaar zal zijn. Maar overleven kan mits je correct én creatief inkoopt is het commentaar. Er waren deze beurseditie, ondanks onze poll-uitslag waarbij 38% aangaf de Ispo dit jaar over te slaan, nog relatief veel Nederlandse ondernemers te spotten in de beurshallen. Ze verbleven echter korter in München of bezochten met minder personeel de Ispo.

Kleurrijk versus bosrijk

Voor de winterkledingcollecties 2012-2013 lijkt de trend van kleurexplosie voorbij zijn hoogtepunt. De trendy wintersportmerken hebben namelijk inspiratie gevonden in de natuur en slaan een nieuwe richting in. Ze combineren bostinten als bruin en olijf, mokkabruin en beige met elkaar of met felle kleuren. Alleen in de collecties voor jongeren zien we nog veel schreeuwerige neonkleuren. Daarbij is het niet ongewoon om je opvallende karakter te benadrukken door een jack en broek te combineren waarbij vijf verschillende kleuren de boventoon voeren. Logo’s zijn niet langer ondergeschikt. Merken ‘spelen’ met logo’s uit de heritage-doos en sommige logo’s bestrijken de hele voorkant, achterkant en zelfs de benen.

Modieuze materialen
Op textielniveau omarmt de wintersportindustrie voor het eerst modieuze materiaalkeuzes zoals herringbone, wol, corduroy, canvas en jeans. Deze nieuw gebruikte stoffen in de wintersportcollecties zijn zeker functioneel dankzij textielinnovaties als dunne maar krachtige laminaten en hi-tech verbeteringen zoals laser. De nieuwe materialen, van de binnenvoering tot aan de buitenlaag, rekken in een tot vier richtingen, zijn ultralicht, waterdicht en ademend en worden anno 2012-2013 toegepast in bijna alle wintersportkledinglijnen.

Slanke silhouetten

Winteroutfits zijn eleganter dan ooit doordat ski-jacks en -broeken een slanker silhouet hebben gekregen en winterchic anno 2013 wordt gedefinieerd door minder kitsch en bling-bling, veel klassiek zwart-wit, gedempt glans als buitenlaag en afneembare bontrandjes. Dat mode de wintersport volop inspireert blijkt ook uit de volgende eye catchers. Zo zagen we op Ispo 2012 een chino skibroek, een denim skibroek, een motorjack mét geïntegreerde ‘normale’ ski-jack eigenschappen en langere parka’s die op en off piste gedragen kunnen worden.

Lees meer over de trends op de beurzen in de sportfashion-jeansmodespecial en ons nabeursnummer T8.