TOP

Ispo 2012: Interview met CEO Klaus Dittrich

Op de tweede dag van Ispo 2012 sprak Sportcult met de voorzitter en CEO van Messe München International Klaus Dittrich: "Als ondernemer minimaliseer je ondernemersrisico's door op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen."

Sportcult: Uit onze online poll blijkt dat veel ondernemers in de sportbranche de Ispo dit jaar een keer overslaan. Wat zou je tegen de ondernemers zeggen die de beurs dit jaar links laten liggen?

Klaus Dittrich: “Geen Ispo, geen business. Als ondernemer moet je juist vakbeurzen bezoeken wil je op de hoogte blijven van marktinformatie, productinnovaties en retail trends. Op de Ispo vind je deze informatie onder één dak en kan je tegelijkertijd optimaal netwerken. Als ondernemer minimaliseer je ondernemersrisico’s door op de hoogte te zijn van trends en ontwikkelingen zodat je de juiste producten selecteert waardoor je een best mogelijke positie in de markt creëert.”

 

SC: Ondernemers trekken tegenwoordig alles uit de kast om de klant te ‘verleiden’. Moet Ispo in vergelijking met 10 jaar geleden ook meer moeite doen om beursbezoekers en exposanten te trekken?

KD: “Het is ook voor ons als beursorganisatie essentieel om anno 2012 meer creatief te zijn, tot de verbeelding te spreken en te inspireren. Dit betekent dat wij onze klanten (exposanten en beursbezoekers) helpen om met elkaar voor, op en na de beurs in contact te komen, maar ook dat we de gecreëerde beursbeleving doorvoeren op onze website, apps, social media pagina. Sinds kort versturen we ook wekelijkse nieuwsbrieven en hebben we ons eigen beursmagazine met het laatste Ispo nieuws geïntroduceerd. Overigens vragen we altijd tijdens de Ispo feedback van onze standhouders en bezoekers. Zo kunnen we het jaar er op nog beter de puntjes op de i zetten.”

SC: In vergelijking met andere industrietakken slaan weinig sportondernemers en sportmerken de handen ineen. Waarom?

KD: “Veel sportondernemers zijn niet bang, maar vinden verandering, bijvoorbeeld samenwerken met andere partijen binnen en buiten de sportbranche, een te grote uitdaging. Ispo helpt ondernemers en sportmerken door middel van Ispo Shop Summit, Ispo Academy en Ispo Award inzien dat samenwerken juist voor beide partijen heel voordeling kan zijn.”

SC: De sportbranche is een extreem competitieve markt. Waarom zouden coproducties toch kunnen werken?

KD: “Sportswear en fashion zijn sterk aan elkaar gerelateerd en hebben dezelfde uitdagingen. Maar sportswear heeft in vergelijking met mode een groot voordeel: het is authentiek en heeft haar wortels in actief presteren. Dit maakt coproducties makkelijker want het draait niet alleen om marketing maar ook om dezelfde passie: sport.”

Lees in Textilia 8 (verschijningsdatum 2 maart 2012) het tweede gedeelte van dit interview.