TOP

Iris van Herpen voor Swarovski, Bijenkorf stopt met exotisch leer en dc Decathlon naar Tilburg

Modeontwerper Iris van Herpen ontwerpt kunstwerken voor de Weense Swarovski-winkel. Verder: de Bijenkorf stopt met de verkoop van exotische huiden, het distributiecentrum van Decathlon komt naar Tilburg en volgens Han Bekke moet er wereldwijd iets gebeuren om de initiatieven in de supply chain van de kledingsector efficiënter te laten verlopen. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van 9 april.

Iris van Herpen ontwerpt kunstwerken voor de Weense Swarovski-winkel

Iris van Herpen ontwerpt vijf kunstruimtes voor de Swarovski Kristallwelten Store Wien, die dit jaar zijn tiende verjaardag viert. Dat laat Swarovski weten in een persbericht. De kunstruimtes zijn haar zeer persoonlijke ode aan de prestaties van vrouwelijkheid. Gelegen in de kubussen van de Swarovski Kristallwelten Store Wien, die uitkijken over de bruisende straat in het hart van de Kärntner Straße in Wenen, bieden ze het ideale podium voor Iris van Herpen om haar handelsmerk avant-garde jurken en ontwerpen te tonen. Ze zien eruit als sculpturen, maar spelen tegelijkertijd met beweging. Iedereen die bekend is met de achtergrond van de conceptontwerper – zij was zelf jarenlang een klassieke balletdanseres – herkent onmiddellijk het basisthema beweging en souplesse in haar ontwerpen.

Distributiecentrum Decathlon komt naar Tilburg

De Franse sportketen Decathlon vestigt een nieuw groot Nederlands distributiecentrum in Tilburg. Dit bevestigt directeur Adriaan Molenschot van HVBM Vastgoed aan Omroep Brabant. “Er is een principe-akkoord.” Het distributiecentrum wordt gebouwd op het voormalig Charlotte Oord-terrein. Dit zou 400 tot 500 nieuwe banen moeten opleveren. Het distributiecentrum moet een hoogwaardig en duurzaam ‘omni-warehouse’ op het Kraaiven worden. Vanuit hier worden in de toekomst de Nederlandse winkels bevoorraad en de complete internetverkoop vindt vanuit hier plaats.

Kuyichi en Antoine Peters lanceren duurzame capsulecollectie

Duurzaam denimmerk Kuyichi en modeontwerper Antoine Peters lanceren samen een capsulecollectie met als thema: optimisme! Dat maken ze bekend via een persbericht. En dat komt niet alleen terug in het design; de complete collectie is gemaakt van duurzame materialen en door de hele keten heen met liefde geproduceerd. Voor de collectie dook Antoine Peters in de 19 jaar oude historie van Kuyichi. Antoine: “Alleen al de naam Kuyichi, vernoemd naar de Peruaanse god van de regenboog, deed mijn hoofd overlopen van ideeën! Deze God bracht kleur en liefde in de samenleving en dat is precies wat wij ook willen doen”. Peters gebruikte dit als uitgangspunt voor de collectie. “Deze roerige tijden vragen om een positief en liefdevol geluid. Mijn eigen studio heeft een glimlach als symbool en Kuyichi een plus”, zegt Peters. “Een mooiere basis voor een samenwerking bestaat niet!”

De Bijenkorf stopt per 2020 met verkoop producten van exotische huiden

Warenhuis De Bijenkorf stopt per 2020 met de verkoop van producten die zijn gemaakt van exotische huiden en scherpt hiermee zijn dierenwelzijnsbeleid aan. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Dit is een volgende stap in het verduurzamen van het assortiment dat het warenhuis verkoopt. De Bijenkorf is al eerder gestopt met de verkoop van bont, angora en mohair. Ninke Gijzel, Directeur Inkoop de Bijenkorf: “De Bijenkorf hecht veel waarde aan duurzaam ondernemen. We stimuleren positieve veranderingen in de gehele productieketen, dierenwelzijn is hierin een belangrijk onderdeel. Vanaf 2020 verkoopt de Bijenkorf geen producten meer die gemaakt zijn van exotisch leer. Wij zijn van mening dat exotische huiden in deze tijd niet meer verantwoord zijn en dat er voldoende alternatieven worden aangeboden.”

Han Bekke: de supply chain in de modebranche is niet efficiënt

“De supply chain voor kleding is dramatisch versnipperd”, zei president Han Bekke van IAF tijdens de 14e editie van Prime Source Forum afgelopen week in Hong Kong. Als voorbeeld noemde hij de vele initiatieven wereldwijd om de sector duurzamer te maken. “Er is absoluut een must om de prestaties van onze supply chain te verbeteren op het gebied van sociale omstandigheden, veiligheid en milieuomstandigheden waaronder we onze producten maken en verhandelen”, aldus Bekke. “De manier waarop het wordt gedaan is echter niet efficiënt, met veel nationale of regionale initiatieven, verschillende gedragscodes, normen en verschillende auditsystemen”. Dit leidt tot veel vermijdbare kosten in een sector waar de marges constant onder druk staan. Meer samenwerking in de supply chain is daarom nodig, aldus Bekke in een persbericht.