TOP

Investeerders steken miljoenen in Supertrash

Modebedrijf Supertrash is uit de financiële problemen dankzij een kapitaalinjectie van enkele miljoenen door investeerders. Dat meldt Quotenet.nl. Het bedrijf zou met een ‘bancair probleem’ hebben gekampt.

Al een tijdje doen geruchten de ronde dat het niet goed zou gaan met het modebedrijf van Olcay Gulsen, bekend van de merken SuperTrash en ST.Studio. De resultaten van het nieuwe merk ST.Studio zouden tegenvallen en het bedrijf zou de rekeningen niet meer kunnen betalen. De ene helft van het hoofdkantoor in Amsterdam zou verkocht zijn aan een zakenpartner en van de andere helft werd volgens Quote de huur opgezegd. Verder is een aantal winkels gesloten.

Nederlandse investeerders

De kapitaalinjectie bedraagt enkele miljoenen euro, waarvan ongeveer de helft volgens Quote door Olcay Gulsen zelf wordt betaald. De andere helft komt van een groep Nederlandse mode-investeerders. Hier wordt de naam van Jerry Abma genoemd (maar niet bevestigd), de voormalig directeur van Bestseller in Nederland.  

Bancair probleem

“Dit was een puur bancair probleem, dat gelukkig nu is opgelost”, zegt Olcay Gulsen tegen Quote. Zij houdt de meerderheid van de aandelen in haar bezit. Volgens de ondernemer waren de liquiditeitsproblemen het gevolg van een mislukte bankoverstap en zijn de verhalen over teruglopende omzetten niet waar. “Supertrash draait miljoenen aan omzet, en behaalt een winstpercentage van 12 procent. Ons probleem zat puur bij de funding.”

Lancering ST.Studio

Een jaar geleden lanceerde Olcay Gulsen haar nieuwe merk ST.Studio, dat volwassener, tijdlozer en rustiger is dan Supertrash. De Supertrash-winkels werden omgedoopt tot ST.studio en het merk Supertrash was voortaan exclusief voor de wholesale. “Ik wil geen concurrent zijn van winkeliers, de mensen die ons groot maken”, motiveert ze deze keuze in een interview met Textilia in juni 2016.

Comfortzone

De lancering van een nieuw merk zou niet zijn ingegeven uit financiële overwegingen, vertelt ze in datzelfde interview. “Sinds het begin heeft Supertrash groeicijfers genoteerd. Het afgelopen jaar groeide de omzet ook nog met 4,5 procent. Maar ST.Studio is geen droom die wordt gedreven door omzet. Het is meer een directe behoefte vanuit mezelf. Met Supertrash zat ik in een comfortzone. Nu heb ik weer vlinders in mijn buik en een spanningsgevoel.”

Toekomst

Het bedrijf geeft verder geen statement over de kapitaalinjectie en houdt het bij de toelichting van Olcay Gulsen in het artikel van Quote. “We kijken heel erg uit naar de toekomst en alle projecten waar we voor beide merken mee aan de slag gaan”, laat PR & marketing manager Tessa Bruijns weten.