TOP

Interview: Wat belooft Asics?

Hardloopmerk Asics zal de komende periode een nieuw distributiebeleid invoeren voor de merken Asics en Onitsuka Tiger. Het idee achter dit nieuwe beleid? Een betere consumentervaring. Lees waarom in het vraag- & antwoord-gesprek met Asics hieronder.

Sportcult: Een nieuw distributiebeleid met als gevolg een betere service voor de consument? Is dit noodzakelijk?

Asics: “Het nieuwe distributiebeleid duidt op Asics’s commitment om ervoor te zorgen dat consumenten de juiste producten krijgen aangeboden door winkeliers, die op hun beurt de

beste consumentervaring en dienstverlening aanbieden. Deze stap maakt deel uit van de voortdurende vestiging van ons merk waarbij we ons concentreren op duurzame groei en onze missie om het nummer één prestatiegerichte sportmerk te worden.”

Sportcult: Krijgen klanten nu dan niet de juiste dienstverlening en advies in de winkels?
Asics: “Als toonaangevend functioneel sportmerk is het voor Asics van groot belang de kennis over onze producten op een zo hoog mogelijk peil te krijgen en uiteindelijk ook de dienstverlening en advies aan de consument. Als een bepaalde winkel onvoldoende productkennis over Asics-producten heeft, dan zullen we daar zelf ook werk van moeten maken. Bijvoorbeeld door het geven van technische training van het winkelpersoneel en het geven van advies met betrekking tot productpresentaties.”

Sportcult: Wat zijn dan geschikte verkooppunten?

Asics: “We hanteren een aantal kwalitatieve en kwantitatieve criteria om ons retail-netwerk samen te stellen, waarbij de kwaliteit van de service en productpresentatie bijvoorbeeld een rol spelen.”

Sportcult: Is de klantervaring zo slecht dan?
Asics: “Het is ons streven om de ervaring van de consument op een zo hoog mogelijk peil te krijgen. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld door een adequaat advies aan de consument en een verbetering van de productpresentatie. We willen de keuzevrijheid voor de consument verbeteren door het verhogen van de winkelervaring en ervoor te zorgen dat het juiste product verkrijgbaar is via het juiste kanaal.”

Sportcult: Welke sportzaken hebben jullie op het oog en hoe selecteren jullie deze betere servicegerichte verkooppunten?
Asics: “Wij sluiten op voorhand geen enkele winkelier uit, maar zullen een zorgvuldige afweging maken in onze selectie. De selectie van, en indeling van winkeliers naar type (dus niet alleen sportzaken) en service level, vindt plaats aan de hand van uiteenlopende kwalitatieve en kwantitatieve criteria. Deze criteria worden met de betreffende winkelier gedeeld. De criteria zijn gedetailleerd en commercieel gevoelig, om welke reden wij erop dit moment niet uitgebreid in de pers over kunnen gaan uitweiden.”