TOP

Interview: Tony Cohen introduceert nieuwe lijn ‘2Love Tony Cohen’

De Nederlandse ontwerper Tony Cohen showt tijdens de aankomende Amsterdam International Fashion Week niet alleen zijn couture-lijn, maar ook het nieuwe '2Love Tony Cohen'.

Met de nieuwe ready-to-wear lijn wil de ontwerper laten zien dat vrouwen zich ook mooi en modisch kunnen kleden zonder grote bedragen uit te geven aan kleding. De collectie maakt haar debuut op de catwalk van de Amsterdam International Fashion Week (AIFW) op zondag 17 juli. Op de openingsavond showt Tony Cohen zijn reguliere lijn, na de show van ontwerpersduo Spijkers&Spijkers.

Brede doelgroep
Zelf omschrijft de ontwerper zijn ‘2Love Tony Cohen’-collectie als sophisticated casual. “De nadruk ligt echt op het casual. Het is een brede collectie, van beachwear tot jeans. Natuurlijk is er een beetje kleine crossover naar cocktail, maar de inslag is heel anders dat bij de eerste lijn.” Niet alleen de ontwerpen zelf maar ook de prijsklasse waarin deze collectie zich bevindt, zal een breder publiek aantrekken. Tony: “Aan de groothandel verkopen we de kledingstukken van ‘2Love Tony Cohen’ voor 10 tot 40 euro. De winkelprijzen komen tussen de 40 en 120 euro te liggen. Hierdoor maak je de lijn toegankelijk voor heel veel mensen. Ik wil dat vrouwen zich kunnen identificeren met wat ze gaan zien op de catwalk tijdens de Fashion Week en dat ze weten: dit kan ik ook kopen.”

Betaalbaar
Dat de ready-to-wear een stuk minder kost dan de consument tot nu toe gewend is van het label Tony Cohen, wil niet zeggen dat de kleding aan kwaliteit heeft moeten inboeten. “Wij hebben een eigen fabriek in India en ongeveer de helft van onze productie komt uit eigen huis. Door hier zelf mee bezig te zijn, weten we veel beter welke mogelijkheden er liggen in dat productieproces”, aldus de ontwerper. “Dit maakt het mogelijk dat we met deze nieuwe lijn modische kleding kunnen bieden voor een kleiner budget.”

Uitdaging
Tony Cohen, die de afgelopen jaren vijf keer showde tijden New York Fashion Week, ziet het opzetten van ‘2Love Tony Cohen’ als een grote uitdaging. “Zo’n lijn moet een aanvulling zijn voor het merk en ik moet het zelf ook leuk vinden om te creëren. ‘2Love by Tony Cohen’ is een uitdaging, je moet de kunst van het weglaten onder de knie hebben. Niet iedere commerciële lijn van een merk slaagt. D&G van Dolce en Gabanna stopt er bijvoorbeeld mee. Maar ik denk dat wij met deze collectie het aanbod mooi kunnen aanvullen. Wij stoppen dan ook net zo veel tijd in deze nieuwe lijn als in de reguliere.” In Nederland is Tony Cohen niet de enige ontwerper die kiest voor een goedkopere lijn. Jan Taminiau en Spijker&Spijkers gingen hem hierin al voor.

New bohemian
Zelf omschrijft de ontwerper de eerste collectie van zijn nieuwe lijn als new Bohemian. “Stevie Nicks was een grote inspiratie. De kleding heeft een bohemian gevoel, maar het is zeker geen jaren ’70-collectie. Het is een nieuwe kijk op die stijl, een modernere versie. De kleding biedt een bepaalde vrijheid, vrouwen moeten erin naar hun werk kunnen gaan. Ook de stoffen zijn op een bepaalde manier bewerkt waardoor ze er meer casual uitzien.” Toch verliest Tony Cohen zijn duurdere lijn niet uit het oog. “Wanneer je de twee collecties bekijkt, zul je toch de link zien. Met mijn ontwerpen wil ik een vrouw mooier maken op mijn eigen manier, dat moeten beide lijnen kunnen doen. Door details in de goedkopere lijn te verwerken die we ook gebruiken in de duurdere kledingstukken, iets dat je in deze prijsklasse niet vaak tegenkomt, kunnen we ons onderscheiden van de concurrentie.”

Amsterdam
Voor de tweede keer op rij showt Tony Cohen zijn ontwerpen tijdens de AIFW, deze keer met twee shows. “Je merkt een groot verschil tussen de Fashion Week hier en die in New York. New York is echt een fabriek, waar iedereen gehaast van de ene naar de andere show rent. De Amsterdamse modeweek is sfeervoller, gezelliger.” Ondanks dat Tony Cohen een in Nederland gevestigd bedrijf is, lijkt zijn bekendheid over de grens groter te zijn dat in het thuisland van de ontwerper. “Wellicht zijn we als bedrijf een beetje on-Nederlands. Of misschien ligt het wel aan mijn naam, die ook niet erg Hollands aandoet. Met ‘2Love Tony Cohen’ richten we ons zeker op de Nederlandse markt, maar net zo goed op de internationale. We pakken dit project serieus aan en de lijn zal in veel landen verkocht worden.”

Met zowel een chique couture- als een meer toegankelijke lijn hoopt Cohen een sterke speler te blijven op de nationale en internationale modemarkt. In juli staat het merk met twee stands op de Modefabriek en er staan verschillende internationale samenwerkingen op het programma, onder andere met Nederlands model Frederique van der Wal. ‘2Love Tony Cohen’ komt ook in de eigen winkel aan de Huidenstraat van Tony Cohen in Amsterdam te hangen.

 

Meer informatie:
Collections Otto Klein
020 408 03 08