TOP

Interview: Rob van den Oord van Tigerfly Premium

Sinds kort is er een nieuw accessoiremerk op de mannenmodemarkt: Tigerfly Premium. Oprichter Rob van den Oord wil met de fris gekleurde riemen de outfits van mannen extra jeu geven. Textilia vraagt hem naar zijn visie en plannen voor de Nederlandse markt.

Wat is je belangrijkste doelstelling?
“Ik wil een geselecteerd netwerk van ‘authorized dealers’ opbouwen. Ik mik daarbij op de betere modehuizen voor mannen met dezelfde mentaliteit als ons. Logischerwijs begin ik in Nederland waar ik het Tigerfly-concept heb ontwikkeld en waar het ook geproduceerd zal worden.”

Hoe denk je je doelstellingen te gaan halen?
“Allereerst moet het product spreken en dat doet het wel, het schreeuwt om aandacht” (lacht). “Ook moet het een aanvulling zijn op wat de markt te bieden heeft. Als eigenaar en bedenker zal ik in eerste instantie zelf aan de weg gaan timmeren. Ik ben de meest geschikte man, niet arrogant bedoelt, om de boodschap en visie met passie te verkondigen.”

Is het niet heel moeilijk om in deze tijd te groeien als merk?
“Absoluut, met de huidige tendens van doemdenken is het moeilijk om mensen te enthousiasmeren voor een nieuw product. In veel winkels heerst een mineurstemming in deze economisch mindere tijd. Economische tegenvallers en gebeurtenissen worden uitvergroot en breed uitgemeten in de media. Mensen die daar gevoelig voor zijn raken hun spirit en inspiratie kwijt. Ik zie in een dergelijke tijd juist opportunisme: mensen hunkeren naar licht in donkere dagen en naar meer kleur in hun leven. Het is niet zo dat mensen minder besteden. Het patroon verandert waardoor mensen bepaalde zaken even laten en het geld wordt uitgegeven aan zaken die een goed gevoel geven. Tigerfly geeft dat goede gevoel. Draag maar eens een knaloranje Tigerfly op een grijze outfit en je snapt wat ik bedoel!”

Wat is het key-item van de collectie?
“Het moet afgelopen zijn met saaie broekophouders in zwart en bruin. Ik wil mannen doen beseffen dat een goed accessoire een enorme impact en daarmee een bepalend beeld van een outfit geeft. Ga je op in de grijze massa of laat je jezelf gaan en doe je gewoon eens gek? In herenschoenen zie je de laatste jaren positieve ontwikkelingen in kleur- en materiaalgebruik. Mijn riemen zijn het vervolg daarop. Kleur wordt geaccepteerd in schoenen en nu gaat Tigerfly Premium zorgen voor een ommekeer in herenriemen door smaakvol en creatief gebruik van kleur en mooie leersoorten.”

Winkeliers hebben het op dit moment niet gemakkelijk. Op welke manieren probeer je mee te denken.
“Het is niet aan mij om mee te denken met de winkelier. De juiste winkelier dient een eigen visie en creatief vermogen te hebben om door tijden als deze te gaan. Als je niet door een ruwe zee durft te gaan moet je geen kapitein worden. Juist nu kan de winkelier zich onderscheiden van de rest. Mijn product draagt bij aan dat onderscheidend vermogen. De keuze is aan de winkelier om daarin mee te gaan. Tigerfly Premium is mijn manier van meedenken.”

Zijn social media belangrijk voor jou?
“Ik vond het eerst maar niets dat gekwetter en getwitter. Nu vind ik het nog dommer als je je er niet in verdiept en daarmee dus miljoenen mensen negeert. Social media, mits bij juist gebruik, kunnen bijdragen aan een flinke exposure van je merk. Ik ben zelf een laatbloeier in social media maar merk nu al dat een goed netwerk en goede communicatie je enorm kan helpen.”

Hoe worden social media ingezet en wat denk je daarmee te bereiken?
“Ik ben sinds kort actief op Facebook en Twitter. Ik heb daar voorrang aan gegeven ten koste van een website. Tigerflypremium.com is geregistreerd en gaat er zeker komen maar social media hebben nu mijn voorkeur omdat het sneller en eenvoudiger is om potentiële klanten te informeren over de laatste ontwikkelingen. Dat daarnaast door privé tweets de menselijke kant wordt getoond van ‘de man achter het merk’ vind ik een leuke bijkomst. Mensen mogen weten dat ik de Alpe d’Huez ga rijden en daarmee een positieve boodschap uitdraag. Dat ligt in lijn met het merk. Het gebruik van social media helpt mij vanachter mijn bureau de grens over. Ik krijg nu al complimenten vanuit Nieuw Zeeland. Prachtig toch?”

Dit voorjaar liggen de riemen in de winkel en zijn nu in te kopen. De verkoopprijzen liggen tussen de 79,95 en 100 euro. In de nabije toekomst zullen er exclusieve modellen in de collectie worden opgenomen die dat bedrag zullen overschrijden. Meer informatie: 06 5334 2540.