TOP

Interview met Mik Serfontaine

Het Amerikaanse premium jeansmerk Serfontaine wil Nederland veroveren en werd deze week gepresenteerd aan een vijftigtal geselecteerde retailers. Textilia sprak met oprichter Mik Serfontaine.

Hoe zijn deze 50 winkels geselecteerd?
“We hebben de beste winkels van Nederland uitgenodigd. We richten ons niet specifiek op jeanszaken, maar ook op premium boetieks. Serfontaine hoeft niet in een blauwe winkel en kan heel goed het enige jeansmerk in een boetiek zijn. Retailers kunnen Serfontaine inkopen vanaf de najaarscollectie 2011. De voorjaarscollectie 2011 wordt in januari gelanceerd bij Centre Neuf in Amsterdam, die het merk als eerste en voorlopig enige winkel in Nederland gaat verkopen.”

Is Serfontaine niet het zoveelste premium jeansmerk uit de VS?
Serfontaine is wel echt anders dan andere merken. Voor ons zijn innovatie en technologie heel belangrijk. Wij werken met het relatief nieuwe stretchmateriaal Xfit lycra, dat zorgt voor een comfortabele pasvorm, maar dat niet uitlubbert zoals gewone stretch. Daarnaast werken we exclusief samen met Bodymetric voor de Body Scan Technology. Dit apparaat staat sinds drie jaar in Selfridges en heeft al 15.000 vrouwen gescand. Op basis daarvan hebben we drie bodyshapes gemaakt. In 8 seconden vertelt de machine welk model het beste bij een persoon past.”

 

Doet Levi’s ook niet zoiets met de ID Curved?
“Klopt, maar wij waren wel eerder. Daarnaast combineren wij deze techniek met onze speciale X-fit én werken we met het superzachte Supima-katoen. Die drie ingrediënten maken dat we de beste broek kunnen verkopen.”

 

Blijven jullie je alleen richten op jeans voor vrouwen?
“Op den duur willen we wel met een mannenlijn komen, maar we zijn nog niet uit het concept. Voor mannen is pasvorm ook belangrijk, maar anders dan bij vrouwen. Bij mannen zit het probleem meestal meer in de benen dan in de billen. Het ligt niet in de planning om uit te breiden tot een totaalcollectie. We blijven focussen op jeans. Ook als we een eigen winkel openen in Nederland, wat we over een of twee jaar graag zouden willen. We zijn zo gespecialiseerd, dat we het wel aandurven om een winkel met alleen jeans neer te zetten.”

 

Niet bang voor de moeilijke tijd waarin het jeanssegment momenteel verkeert?
“Ik denk dat je in deze tijden juist moet focussen en specialiseren. Wij hebben echt iets te bieden. Bovendien wordt door een recessie de markt opgeschud, waardoor er juist ruimte is voor nieuwe merken. We geloven zo sterk in het product dat we er geen beeld omheen hoeven te creëren; in onze campagne gebruiken we bijvoorbeeld ook geen foto’s. Less is better.”