TOP

Interview met McGregor over uitbreiding Japan en China

McGregor timmert op internationaal niveau hard aan de weg. Zo openen er dit jaar winkels in Japan en China. Ook breidt het Nederlandse modemerk uit in de groeimarkten België, Frankrijk en Spanje. Commercieel directeur Jan-Paul Ten Hoopen vertelt hierover aan Textilia.

Hoe komt McGregor in Japan terecht?

“We werden benaderd door een Japans bedrijf, dat graag McGregor-winkels in Japan en China wil openen. De directie van dit onafhankelijk merkbureau is een keer of vier bij ons langs geweest om alles te bespreken en uiteindelijk een mooi contract te ondertekenen. In oktober openen zij de eerste winkel in Japan. Later dit jaar willen ze ook op Chinese bodem een winkel openen.”

Blijven jullie wel enigszins controle houden op de uitstraling van de collectie en de winkel?

“We hebben uiteraard goed overleg gepleegd over ons handschrift. Daarnaast is het shop-in-shop concept en de winkel gelijk aan onze versie. Ze maakten zelfs van onze eigen architect gebruik. Toch laten we ze ook vrij in het produceren van collecties, het is immers een onafhankelijk merkbedrijf en een compleet andere markt dan die van ons. Zo is niet alleen de pasvorm anders, maar ook de modebeleving.”

Klopt het dat jullie ook in Frankrijk een flink aantal winkels gaan openen?

“Er gaan hierover flink wat geruchten de ronde, maar het is zeker niet zo dat we op het punt staan om een contract te ondertekenen. We houden onze ogen en oren wel open, want we zijn altijd in voor een goede deal. Vooral in deze tijd, waarin het slecht gaat met de economie zoeken merken waarvan de winstgevendheid laag is, partners om mee samen te werken. Ik sluit niet uit dat we het gaan doen, maar op dit moment is er nog niets concreet. Niemand weet hoe het ook met de economie zal gaan. Misschien weten we in 2010 meer. Er zal in ieder geval nog heel wat water door de Seine stromen, eer er iets gebeurt.”

En andere landen?

“We hebben net een shop-in-shop in het Britse warenhuis House of Fraser geopend. Dat was voor ons een forse investering op het gebied van marketing, visual merchandising, logistiek, de corners en soms eigen personeel. Ook gaan we het aantal corners in het grootste warenhuis van Spanje, El Corte Inglés, van 20 naar 40 uitbreiden. In het afgelopen jaar groeide het aantal al van 12 naar 20.”

Tot slot: is er op de Nederlandse nog groei op dit vlak te realiseren?

“Nee, de Nederlandse markt is afgedekt, we hebben hier goede verkooppunten. Geen grote veranderingen dus, we zijn tevreden.”