TOP

Interview: Lokal Heroz viert vijf jarig bestaan

Mannenmodezaak Lokal Heroz bestaat vijf jaar. Eigenaar Joël Ferdinandus maakte een droomstart door het winnen van de ING Retail Jaarprijs in 2009 en de Ketelbinkieprijs in 2010. Hij blikt terug op de afgelopen jaren en verklapt een aantal van zijn nieuwe plannen.

Pluk je nog steeds je vruchten van de behaalde prijzen? Joël: “Ik krijg nog steeds veel mensen uit de branche over de vloer die een kijkje komen nemen in de winkel, maar het is niet zo dat mjin klanten op de hoogte zijn van deze awards, waardoor ik meer verkoop.”

Je werd geprezen om je sterke aanwezigheid op social media. Ben je nog steeds zo actief op twitter en je eigen website? “Ik schrijf niet meer zoveel over winkel en producten als voorheen. Ik post nu meer over mijn favoriete collega-ondernemers in Rotterdam zoals de Schorem Barbier. Opvallend is dat wanneer ik nu iets op Twitter meldt over een actie in de winkel er veel meer respons is.”

Je kreeg een tijdje begeleiding van een bedrijfsadviseur toen je de Ketelbinkieprijs won. Wat heeft het je opgeleverd?
“Ik kreeg meer inzage in wat ik nu aan het doen ben, zoals mijn omzet per vierkante meter. Tijdens de begeleiding schoot deze iets omhoog, maar is helaas weer gezakt. Dat heeft te maken met de economische situatie waar iedereen nu last van heeft. Dit zet me wel weer op scherp. Zo maak ik afspraken met klanten om de nieuwe collectie te presenteren. Ik val ze hier overigens niet zomaar mee lastig, ze geven zelf aan of ze dit willen als ze bij mij in de winkel zijn. Wie langskomt, krijgt een stuk appeltaart of een glas champagne. Deze service is de kracht van de zelfstandige winkelier, iets wat grootwinkelbedrijven niet kunnen.”

Is het na vijf jaar tijd voor verandering?
“Ik sla inderdaad een nieuwe weg in. Zo koop ik vanaf dit winterseizoen minder in bij bestaande merken, zodat ik meer budget overhoud voor nieuwe merken. De focus ligt naast totaalcollecties meer op specialisten. Zo spotte ik mijn nieuwe Italiaanse jassenmerk Museum op de Londense beurs Jacket Required. Het is een product met een mooi verhaal.”

Net als de gezichtsanalyses van schoonheidsspecialisten, geef ik met mijn team nu uitgebreide stijladviezen. Uiteindelijk willen we klanten een online stylepaspoort aanbieden. Een droom is om een eigen merk op te zetten, maar daarvoor zoek ik een financier. Op dit moment zijn er verkennende gesprekken.”