TOP

Interview ceo Roger Wade: ‘Bij Boxpark draait alles om beleving’

In augustus 2013 strijkt retailconcept Boxpark neer op de NDSM-Werf in Amsterdam Noord. Oprichter Roger Wade vertelt Textilia over zijn ambitieuze plannen. "Boxpark Amsterdam wordt een 24-uurs belevening met mode, eten en muziek."

Sinds de oprichting een jaar geleden in Londen groeide Boxpark uit tot een groot succes. De mix tussen shoppen, lekker eten, theater en muziekevenementen, trekt consumenten inmiddels massaal naar de Londense wijk Shoreditch. “Beleving is het nieuwe shoppen”, analyseert ceo Roger Wade tijdens een rondleiding door de lasloods in Amsterdam Noord, waar Boxpark volgend jaar augustus neerstrijkt en alleen de weekenden de deuren opent. “Het werd tijd om het concept naar Amsterdam  uit te rollen en met hulp van de gemeente vonden we de perfecte locatie: deze imposante loods op de industriële NDSM-Werf.”

Merkenaanbod
Boxpark bestaat uit grote containerboxen gevuld met niet alleen met grote modemerken als Nike, Dockers en Lacoste, maar ook met jonge designers, startende merken en zelfs zelfstandige retailers. Dat alles aangevuld met restaurants en vooral veel entertainment. “Eigenlijk kan alles, maar we zoeken altijd naar de juiste balans.” Hij wijst naar hoge muren van de oude loods. “Hier komen twee verdiepingen boxen te staan, met op de eerste laag terrassen voor horeca. We houden het midden van de ruimte vrij voor evenementen, zoals kleding- of boerenmarkten. Dit moet een plek zijn waar Amsterdammers in het weekend samenkomen. Ouders met kinderen, maar ook jongeren die willen feesten of hier gewoon graag rondhangen. We hebben een aanvraag ingediend voor een 24-uurs vergunning, zodat we ook s’nachts ook muziekfestivals kunnen organiseren. In de zomer vinden op dit terrein festivals plaats als Valifest en Vollt, waarmee we aansluiting hopen te vinden. Partijen als Heineken en Red Bull zullen verder regelmatig gratis events organiseren binnen of buiten de Lasloods.”

Win een box
Op dit moment benadert Roger Wade met een team van uitsluitend Nederlanders merken en ondernemers voor een plek in Boxpark. “Het is een gok die we nemen, want we weten nu niet of we alle boxen, bestemd voor ongeveer 80 merken, zullen vullen. Toch voel ik dat het leeft en vertrouw ik er op dat we de juiste merken vinden. Ik denk dan aan labels zoals je die vindt in de Amsterdamse 9-Straatjes, het liefste van Nederlandse bodem. Maar er is ook ruimte voor ondernemers die uit de grote winkelstraten, zoals de Kalverstraat, door de ketens zijn verjaagd.” De huurprijs van de boxen is afhankelijk van de omzet. Wade: “Zo is het voor iedereen mogelijk om een box te huren”. Zelf investeerde hij ‘multi millions of euro’s’ met partners Cório en Biesterbos. Tot slot doet Wade nog een interessante mededeling: “Binnenkort starten we met een actie waarmee een huurvrije periode te winnen is. Informatie volgt.”