TOP

Intel onthult winkel van de toekomst

Interactieve schermen, sensoren en videoanalyse: welkom in de winkel van de toekomst. IT-bedrijf Intel onthulde afgelopen week het Connected Store-concept.

Het retailconcept, waarbij de nieuwste IT-technologie wordt gebruikt om bezoekers aan te spreken, wordt door verschillende Amerikaanse media al omschreven als de ‘winkel van de toekomst’. Zo heeft de Connected Store winkelmuren met interactieve schermen, waarop consumenten en medewerkers met een zoekmachine het hele assortiment kunnen doorzoeken. Ook kan een sensorsysteem op basis van bewegingsgevoelige sensoren een voorbijkomende klant opmerken. Vervolgens schat een videoanalyse-systeem iemands leeftijd, geslacht en mate van interesse in.

Klant nog meer koning
De winkel brengt retailers in de gelegenheid om specifiek op de consument gerichte artikelen aan te bieden, zonder dat deze er iets van merkt. Ook beschikt de Connected Store over verkoopbalies waar consumenten alles zelfstandig kunnen afrekenen, plus een hoek waar producten in augmented reality-vorm tentoongesteld kunnen worden en een interactief self-service restaurant.

Digitale muur met schoenen
Eén van de partnerprojecten is Adidas adiVERSE, een muur met een interactief videoscherm waarop het gehele schoenenassortiment, met meer dan 8000 schoenen, te bekijken is. Nu is het sportmerk in de grotere winkels nog altijd slechts in staat om 200 à 300 schoenparen in verschillende maten te stallen. Als de schoen niet op voorraad is, dan kan de klant deze direct bestellen en de volgende dag ophalen, of binnen 48 uur naar zich toe laten zenden. Adidas wil de conceptmuur dit jaar wereldwijd gaan uitrollen, ook in kleinere winkels.