TOP

Inspiratie: etalagetrends volgens de Bijenkorf*

Etalagebedrijf Beekwilder nam de genomineerden voor de beste etalage afgelopen dinsdag 31 maart mee met een inspiratietour door Amsterdam. Lees hier het verslag, met de etalagetrends volgens de Bijenkorf.

Dinsdag 31 maart maakte Beekwilder bekend wie de beste etalage van 2014 had. De genomineerden werden een middag meegenomen in de wereld van Beekwilder en kregen uitleg bij het grootste warenhuis van Nederland: de Bijenkorf in Amsterdam

Hotspots

Om drie uur ’s middags begint het programma. Vijf tuktuk’s rijden langs de (toekomstige) hotspots van Amsterdam. De negen straatjes zijn als eerste aan de beurt. Elsemieke Beekwilder van Beekwilder laat de nieuwste winkels zien met de leukste etalages: “Het gebied rondom de negen straatjes is echt een hotspot in Amsterdam. Ook de horeca speelt er op in en dat is ook voor winkels een pluspunt.”

Peter Fieret, manager denim windows bij Tommy Hilfiger, en Salvatore Picciucca, visual merchandise manager, zitten ook in één van de tuktuk’s. Zij zijn twee derde van de vakjury en hebben de zware taak gehad om acht genomineerden te kiezen uit de 220 inzendingen. De twee mannen grappen tijdens de rondrit over de vele kaas- en wafelwinkels die tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond schieten in Amsterdam.

Terwijl we onderweg zijn naar de volgende hotspot wordt de een na de andere kaas- of wafelwinkel aangewezen. De sfeer zit er goed in en Elsemieke Beekwilder vertelt ondertussen honderduit over de winkels waar we in een vaart langs racen.

Bij het Rokin stopt de tuktuk en stappen we uit. Elsemieke legt uit dat hier een grote transformatie gaande is. Naar verluid komt er een Marks & Spencers en een warenhuis. Daarnaast verhuist boekenwinkel Scheltema naar het Rokin en opent er begin april een grote G-star winkel.

Etalagetrends

Na het Rokin wandelt de groep etaleurs door naar de Bijenkorf. Daar wachten Belinda Kroese en Wilko Hulsteijn, verantwoordelijken voor de etalages van de grootste Bijenkorf van Nederland. Zij bespreken de belangrijkste trends in hun etalages en winkels.

1.     Verhaal

“Een verhaal vertellen is ontzettend belangrijk”, vertelt Hulsteijn “Het hele plaatje moet rond zijn, van de commercials tot aan de winkelinrichting. Momenteel is er ‘Icons of Fashion’ gaande. In de commercial zie je hoe mensen er toch zo fashionable mogelijk uit willen zien tijdens de dagelijkse bezigheden.”

Die commercial wordt in de etalages vertaald in kleding en accessoires “De poppen hebben hondjes aan de lijn die gemaakt zijn van tassen. Deze hondjes-tassen komen klanten vervolgens in de winkel ook weer tegen waardoor het gehele plaatje compleet wordt.”

2.     Eén product uitlichten

Naast de etalages met paspoppen zijn er ook etalages waar maar één product wordt getoond. Zo hangt er één tas in de etalage. Hulsteijn: “De Bijenkorf moet hier ook nog een beetje aan wennen. Verhalen vertellen, daar is de Bijenkorf goed in. De aandacht trekken naar een etalage waar maar één product in hangt is toch weer een ander soort vakmanschap.”

3.     Belichting

Goed licht in een etalage is belangrijk, aldus Hulsteijn. De etalage waar dit het meest naar voren komt is een etalage waarin verschillende sneakers tentoon  worden gesteld in lichtgevende ringen: “De sneaker is echt hot op dit moment. Doordat we de sneakers in de lichtringen hangen vallen ze extra op.”

4.     Looprichting

Als retailer moet je ook rekening houden met de manier waarop de klant door jouw winkel loopt, van de buitenkant met de etalages tot aan de eventuele aankoop van artikelen. De Bijenkorf gebruikt de roltrappen ook om looprichtingen te begeleiden: “Als klanten met de roltrap naar beneden gaan zien ze bijvoorbeeld pop-up stores van bepaalde merken of producten die je specifiek wil uitlichten. De Bijenkorf laat hiermee de etalage doorlopen in de winkel en vertelt een verhaal. Zo laat je klanten toch weer wat langer hangen in de winkel.”