TOP

Inretail pleit voor huurplafond van 5 procent, Inditex verkoopt winkels in Rusland en inflatie raakt ook Black Friday

Inretail pleit voor huurplafond van 5 procent, Inditex verkoopt winkels in Rusland en mannenmodebeurs Pitti Uomo heeft de gastontwerper bekend gemaakt. Verder: werkt de inflatie nu in het voor- of nadeel van de winkelier op Black Friday? Je leest het in ons nieuwsoverzicht van 26 oktober.

Foto: Textilia

Inretail pleit voor huurplafond van 5 procent

Inretail roept winkeliers met een huurpand op om huurstijgingen van meer dan 5 procent niet te accepteren. Op die manier hoopt de brancheorganisatie een einde te maken aan ‘de extreem stijgende huren van winkelpanden’, zo staat in een persbericht. Dat past bij de marktsituatie van dit moment, vindt Inretail, met extreme inflatie en stijgende loon-, inkoop- en energiekosten. De brancheorganisatie wijst erop dat huurders niet alleen direct via de energienota worden getroffen, maar dat de energiekosten ook meewegen bij de berekening van prijsindexatie.

Winkeliers kunnen alle kostenstijgingen niet aan klanten doorberekenen; dat zou winkeliers uit de markt prijzen, temeer omdat ondernemers inmiddels ook de in coronatijd opgebouwde belastingschulden terug moeten betalen. ‘De overheid ziet de scheve verhoudingen wel en vindt ook dat er iets moet gebeuren, maar laat het tot nu toe over aan de marktpartijen’.  Daarom heeft Inretail een modelbrief opgesteld voor huurders om de dialoog op gang te brengen. Ook is het huurplafond van maximaal 5 procent bij vastgoedvertegenwoordigers Vastgoed Belang en IVBN onder de aandacht gebracht.

Martine Rose gastontwerper Pitti Uomo #103

Designer Martine Rose is de gastontwerper van de komende editie van mannenmodebeurs Pitti Immagine Uomo. De Brits-Jamaicaanse ontwerper presenteert haar wintercollectie voor seizoen 2023-2024 op een nog nader te bepalen locatie tijdens de Florentijnse beurs. Martine Rose richtte haar gelijknamige label op in Londen in 2007.

Rose laat zich inspireren door haar Jamaicaans-Britse afkomst en liefde voor muziek. Naast ontwerper is ze een veel gevraagde consultant en ze is inmiddels een invloedrijke naam in de mannenmodewereld. Het label wordt verkocht in bij onder meer 10 Corso Como, Antonioli, Dover Street Market en Mr.Porter. Ze sleepte verschillende awards voor haar werk in de wacht.

Inflatie, rem of run op Black Friday?

Koopjesfestijn Black Friday nadert en hebben consumenten en winkeliers en weer net zo’n zin in als voorgaande jaren? Nee, schrijft Nu.nl op basis van een rondvraag die Inretail deed in de branche op verzoek van het nieuwskanaal. De uitkomsten van een onderzoek door Zendesk laat echter het tegenovergestelde zien.

Zo laat de peiling van Inretail zien dat retailers minder geneigd zijn om hoge kortingen te geven, omdat afgelopen jaren aansluitend op Black Friday de sale al startte. Het is beter voor het rendement als de uitverkoop later begint. Bovendien denkt de consument er nu ook anders over, ziet de brancheorganisatie, mede door de hoge inflatie. “Daar is ook Black Friday door geïnfecteerd. Andere zaken zijn belangrijk, de energierekening moet ook betaald worden.” Hoge kortingen lijken geen lokkertjes, aldus Inretail. “Veel consumenten maken ook andere keuzes, duurzamere keuzes.”

Echter, uit onderzoek van Zendesk, specialist in digitale klantenservices, blijkt dat bijna 70 procent van de Nederlanders wel van plan is te gaan shoppen tijdens het koopjesfestijn. Voor meer dan 80 procent zin de gestegen kosten van levensonderhoud juist een reden om dat te doen. De 11 procent die er niet aan meedoet, zegt er geen geld voor te hebben, maar voert ook aan dat retailers doorlopend aanbiedingen hebben.

Anders dan in de andere onderzochte landen (Duitsland, Engeland, Frankrijk) winkelt meer dan de helft van de Nederlandse respondenten tijdens Black Friday zowel online als in fysieke winkels. Bijna 40 procent geeft aan alleen online te winkelen. Het onderzoek werd vorige maand uitgevoerd, er namen 1200 mensen aan deel waarvan 300 uit Nederland.

Inditex verkoopt winkels in Rusland

Inditex, het moederbedrijf van onder meer kledingketen Zara, verkoopt zijn winkels in Rusland. Het concern heeft een overeenkomst gesloten met retailbedrijf Daher uit de Verenigde Arabische Emiraten voor de verkoop van zijn 502 winkels in Rusland. Daher gaat met de winkels verder onder een andere naam. Dat meldt Retailtrends. Inditex houdt wel opties open in Rusland. Wanneer de ‘omstandigheden’ wijzigen zou het Spaanse modebedrijf kunnen terugkeren onder een franchiseregeling met Daher.

Financiële details over de verkoop zijn niet bekendgemaakt. De meerderheid van het personeel blijft in dienst. Inditex legde de verkoop in Rusland stil na de inval in Oekraïne in februari dit jaar. Het land was goed voor zo’n 8,5 procent van Inditex’ totale verkoop. De verkoopstop kostte Inditex dit jaar tot nog toe ongeveer 216 miljoen euro.

Oeben’s Mercantile zet jubilerend KOI centraal

De Utrechtse kledingwinkel Oeben’s Mercantile zet deze week duurzaam denimmerk Kings of indigo (KOI) in het zonnetje wegens het 10-jarig bestaan van het merk. Dat meldt de retailer in een persbericht. Tot en met komende zaterdag 29 staat het merk in de spotlights in de winkel. Tevens is er de nieuwste Pioneer Collection gelanceerd, met twee special editions, die deze week exclusief verkrijgbaar zijn bij de retailer.

KOI staat bekend om zijn duurzame jeans. De twee special editions uit de Pioneer Collection zijn daar een goed voorbeeld van: de een is 100 procent gerecycled en recyclebaar, de ander is gemaakt zonder gebruik van chemicaliën en met de helft van de hoeveelheid water en energie dan bij gangbare productiemethoden. Een van de laatste innovaties van Kings of Indigo is de retrace technologie, waarbij via een QR-code elke stap van het productieproces te achterhalen is, van grondstof tot eindproduct.

Lees ook ons interview met de CEO van Kings of Indigo: ‘Tony Tonnaer vindt dat mensen vaker tweedehands moeten kopen‘