TOP

Inretail: modebranche haalt in 2017 hoogste omzetgroei in 10 jaar

Het jaar 2017 was een prima jaar voor de meeste moderetailers. Winkeliers in het midden- en kleinbedrijf noteerden een plus van 5,3 procent, en dat is meer dan het grootbedrijf. Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging Inretail.

De modebranche noteerde in 2017 de hoogste omzetgroei van de afgelopen tien jaar. De omzet steeg met gemiddeld 4,6 procent in de modewinkels. Retailers in het midden- en klein bedrijf zagen hun omzet met gemiddeld 5,3 procent groeien, de grootwinkelbedrijven noteerden 4,5 procent meer omzet. De gemiddelde omzet van schoenenwinkels pluste zelfs 7,8 procent vorig jaar.

Mannenmode is de grootste stijger

De omzet in mannenmode groeide in 2017 gemiddeld 7,1 procent. Ook de segmenten beenmode en baby/kindermode tonen omzetstijgingen, van gemiddeld 5,4 procent en 4,8 procent. De omzet in vrouwenmode groeide met 2,9 procent. Een jaar eerder was er nog sprake was van een daling. De verkoop van bodyfashion groeide met 4,2 procent.

Bij schoenen zijn het vooral de vrouwenschoenen

In de schoenenbranche groeide de omzet in vrouwenschoenen met 9 procent en in mannenschoenen met 4,7 procent. De omzetgroei in kinderschoenen was 6 procent. De gegevens zijn afkomstig uit de Inretail/Gfk Fashionscan en Shoescan.

Opnieuw grote stijging online

De omzetgroei in fashion en schoenen via online kanalen steeg met bijna een kwart. De groei via fysieke winkels was in de schoenenbranche 2,6 procent en bleef bij mode gelijk. Voor 2018 voorspelt Inretail een gemiddelde omzetgroei van 2 procent voor zowel mode- en schoenenwinkels.

Wisselwerking on- en offline

Branchemanager Mode Edwin Belt: “Veel consumenten krijgen vertrouwen als de naam van een webformule ook zichtbaar is in de winkelstraat. Dat geeft de online verkoop een extra impuls. We zien dat online formules steeds meer fysieke winkels openen en dat fysieke winkels juist investeren in hun online aanwezigheid op sociale media en met een webshop. Deze ontwikkeling sluit aan op het gedrag van de consument. Die schakelt telkens tussen de on- en offline wereld en als retailer moet je er voor zorgen dat je daar dan ook altijd in beeld bent. Dat creëert de beste omzetkansen.”


In Textilia #4, die op 9 februari uitkomt, meer over de marktcijfers van 2017, plus een column van Edwin Belt. Ook een abonnement op Textilia? Bekijk hier de mogelijkheden en wees ook als eerste op de hoogte van de ontwikkelingen in de modebranche.


Je krijgt online toegang tot de exclusieve relevante content op de website, 12 printedities op de mat, 2x per jaar kleurkaarten en korting op onze events. Kortom: met een abonnement Textilia is onmisbare en onafhankelijke vakinformatie over de modebranche altijd binnen handbereik.