Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

ING verwacht sanering winkelstraat, Hudson’s Bay wijst overnamebod af, H&M start met kledingverhuur

ING verwacht 3 procent groei voor de detailhandel, maar niet in de winkelstraat. Verder: Hudson's Bay wijst een overnamebod van 1,4 miljard euro af en H&M start met kledingverhuur. Je leest het in het nieuwsoverzicht van 4 december 2019.

ING verwacht verdere sanering in de winkelstraat

Het Economisch Bureau van de ING-bank verwacht 3 procent groei voor de detailhandel in Nederland. Daarmee blijft de groei op peil, na 2018 (3,4 procent) en 2019 (3 procent. )Maar die groei geldt vooral voor online, woonwinkels en supermarkten. De sterkste groei vindt in 2020 online plaats. In het multichannel segment (verkoop via zowel fysieke winkel als webshop) is de groei (+20%) nog sterker dan bij de pure webshops (+12%). In fysieke winkels vindt de hoogste omzetgroei plaats in woonwinkels (+5%) en supermarkten (+3%).

Voor veel non-food winkels geldt dat zij zelf ook vooral online groei realiseren. Dit heeft geleid tot een sanering van fysieke winkels in het non-food segment. Het non-food winkelbestand daalde in de periode 2010-2019 met 14%, dat zijn ruim 11.000 winkels minder. In het afgelopen decennium verdween 33% van de schoenen-, 26% van de speelgoed- en 21% van de elektronicawinkels. Het aantal supermarkten nam wel toe (+4%), terwijl het aantal webwinkels steeg van ruim 12.000 naar bijna 41.000.

De omzetgroei in het segment ‘living’ blijft ook in 2020 op een hoog niveau (circa 5%) en is daarmee in de non-food retail koploper. Woon- en doe-het-zelf winkels blijven profiteren van het verduurzamen, verfraaien en verbouwen van huizen. Winkels in persoonlijke verzorging, consumentenelektronica en recreatieartikelen weten hun beperkte omzetgroei in 2019 ook in 2020 vast te houden. Daar tegenover staan segmenten met een lichte omzetdaling (fashion) of forse krimp (speelgoed). In deze segmenten is de concurrentie van webshops relatief groot 

Doorstart nog onzeker voor kledingwinkel Sylver

Een eerste poging voor een doorstart voor de failliete kledingketen Sylver heeft niets opgeleverd. Dat blijkt uit het faillissementsverslag, schrijft Retailtrends. Zeven partijen hadden interesse in het bedrijf, waarvan één een bod op Sylver deed. Het bod werd door belanghebbenden onvoldoende geacht. Tot eind van het jaar wordt er gewerkt aan een mogelijke doorstart, daarna zal het faillissement verder afgewikkeld worden.

Hudson’s Bay legt overnamebod van investeerder naast zich neer

De Canadese winkelketen Hudson’s Bay heeft een overnamebod van ongeveer 2 miljard Canadese dollar (1,4 miljard euro) van investeringsmaatschappij Catalyst Capital Group naast zich neergelegd, laat het bedrijf dinsdag weten, meldt NU.nl. ‘De Nederlandse tak van de winkelketen zit al tijden in financiële problemen en vroeg vorige week uitstel van betaling aan. Het bod van Catalyst werd afgewezen door Hudson’s Bay, omdat dit niet beter is dan een eerder bod van een consortium onder leiding van Richard Baker, de bestuursvoorzitter van Hudson’s Bay. De groep-Baker deed een bod van 10,30 Canadese dollar per aandeel. Dat is ruim 7 procent lager dan het bod van Catalyst.’

H&M start met het verhuren van kleding

H&M is gestart met de verhuur van kleding: in de gerenoveerde winkel in Stockholm is die service voor het eerst beschikbaar gesteld, schriijft RetailDetail. Ook is er een hersteldienst en een beautysalon in ondergebracht. Leden van het getrouwheidsprogramma kunnen in de vernieuwde winkel een selectie rokken en jurken (zoals feest- en trouwjurken) uit de Conscious Exclusive-collecties van het merk huren. Ze kunnen bovendien ook vooraf een afspraak boeken met een stylist, zodat ze zich kunnen laten adviseren bij hun kledingkeuze. Ze kunnen maximaal drie items tegelijk huren en betalen daarvoor 350 Zweedse kronen (33 euro) per stuk.