TOP

ING verwacht omzetgroei modebranche in 2019, G-Star strikt Max Verstappen en Piet Zoomers gaat verder met twee winkels

Het ING Economisch Bureau verwacht in 2019 een lichte verbetering verwacht in de omzet van kledingwinkels. Piet Zoomers neemt afscheid van zijn winkel in Enschede, nadat er eerder al vijf winkels werden gesloten of verkocht. En Zalando breidt het premiumaanbod flink uit. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 11 december 2018.

ING: omzet modebranche stijgt in 2019

De Nederlandse economie is nog niet klaar met groeien, hoewel de groei in 2019 wel afneemt. Het ING Economisch Bureau verwacht voor Nederland een economische groei van 2,0%, na de flinke groei van 2,6% in 2018. Nagenoeg alle sectoren groeien, maar dat gaat in een lagere versnelling dan dit jaar, mede door de krapte op de arbeidsmarkt. Voor kledingwinkels wordt in 2019 een lichte omzetverbetering verwacht (+1,5%), terwijl de omzet voor schoenenwinkels stabiel blijft. Nu de (van oudsher fysieke) omnichannel winkels online sterker worden, moeten zij beter in kunnen spelen op veranderende marktomstandigheden. Internet is inmiddels goed voor een derde van de schoenenomzet en een kwart van de kledingomzet.

Deze modeketens genereren de meeste online buzz in 2018

Adformatie onderzocht in samenwerking met OBI4wan de online successen van merken in verschillende branches. Wat betreft moderetailers zorgde C&A voor de meeste online buzz, op de voet gevolgd door H&M. De top 10 bestaat verder uit Esprit, Scotch & Soda, Zara, Primark, G-Star, Mango, Coolcat en Miss Etam. De buzz wordt voornamelijk veroorzaakt na de presentatie van nieuwe collecties, tijdens de (Amsterdam) Fashionweek en andere inhaakmomenten zoals Halloween, Koningsdag en Kerstmis. Ook Black Friday en Cybermonday doen het zeer goed in Nederland. Er is ook onderzoek gedaan naar webshops. Hier veroorzaakte Bol.com de meeste online buzz, gevolgd door Amazon en Wehkamp. Op de zesde plaats staat Zalando en op de tiende plaats AliExpress.

G-Star strikt Max Verstappen

Formule 1-coureur Max Verstappen en G-Star bundelen hun krachten. De precieze details van de samenwerking worden in een later stadium bekendgemaakt, maar in februari presenteren de twee in elk geval al een selectie van limited edition-looks, die Max Verstappen samen met het designteam van G-Star heeft samengesteld. De eerste items zijn vanaf februari 2019 verkrijgbaar in de webshop en winkels van G-Star. “Ik ben altijd al fan van het merk geweest. Bovendien vind ik het mooi dat we beiden Nederlandse roots hebben, maar wel op wereldniveau actief zijn en willen blijven groeien”, zegt Max Verstappen over de samenwerking.

Piet Zoomers gaat verder met twee winkels

Retailer Piet Zoomers neemt afscheid van zijn winkel in Enschede. De franchisenemer in Enschede verkoopt de winkel aan Van Uffelen Mode. Dat meldt Tubantia. Piet Zoomers verkocht vorig jaar ook al de winkels in Arnhem, Hengelo, Oldenzaal en Zwolle aan Van Uffelen. Verder werd de winkel in Lochem gesloten en eerder vertrok Piet Zoomers al uit Doetinchem en Apeldoorn. De retailer wil zich volledig richten op zijn twee grote winkels voor funshoppen: de Modemall in Wilp en de Citymall in Den Bosch.

Zalando breidt premium aanbod uit

Zalando voegt vanaf het eerste kwartaal van 2019 zeventien premiummerken toe aan zijn merkenportfolio. Dat meldt vakblad Drapers. Het gaat onder andere om See by Chloé, Mulberry, Diane von Furstenberg, Missoni en Theory. Het premium aanbod is een van de snelst groeiende afdelingen van Zalando. Begonnen met meer mainstream en commerciële merken als Michael Kors en Hugo Boss wordt het premium aanbod steeds hoogwaardiger.