TOP

ING Retail Jaarprijswinnaars mode: Tenue de Nîmes en De Bijenkorf

HEMA, Boekhandel Van de Ven, Primera en Tieleman Keukens zijn de hoofdprijswinnaars van de ING Retail Jaarprijzen 2011.

Op modegebied ging de deelprijs ‘Beste Innovatie’ gisteravond 9 november naar Tenue de Nîmes en ‘Beste Bricks & Clicks’ naar De Bijenkorf. De winnaars werden gisteravond door Anita Witzier bekendgemaakt tijdens het ING Retail Jaarprijs Gala. De vakjury koos in de categorieën Beste Winkelketen en Beste Zelfstandige Winkel voor Primera en Tieleman Keukens. In deze categorieën waren HEMA en boekhandel Van de Ven de favorieten bij het publiek.

Tenue de Nîmes ‘Innovatie’
Ook Tenue de Nîmes viel in de prijzen. De Amsterdamse moderetailer ontving een lovende reactie vanuit de jury: “In de schaduw van Joost van den Vondel laat Tenue de Nîmes zien hoe de traditionele retailwetten zich verenigen met de uitdagingen van het Nieuwe Winkelen. Door Tenue de Nîmes worden de traditionele paden in de modedetailhandel doorkruist. Geen uitverkoop in de winkel, geen overbodige collectiewisselingen en geen prijscommunicatie. Tenue de Nîmes weet nieuwe media op een uiterst innovatieve manier te verenigen met traditionele media en real life experiences door de gecombineerde inzet van cross channels, social media, exclusieve edities van topmerken en speciale events op tijdelijke locaties en print magazines.”

Menno van Meurs van Tenue de Nîmes reageert heel modern in een interview via Twitter: “Het is ongelooflijk dat een 25-koppige jury, bij elkaar goed voor 1000 jaar retailervaring, van onze winkel zegt dat we uitzonderlijk zijn!” Over het effect van de prijs een dag na de uitreiking, zegt hij: “Facebook en Twitter exploded!”

De Bijenkorf ‘bricks & clicks’
Ook de Bijenkorf mocht het podium beklimmen.Het warenhuis werd geroemd om de bricks & clicks. Dit zegt de jury: “De Bijenkorf toont voor Nederlandse maatstaven een goed onderbouwde en doordachte visie. De meeste drempels zijn genomen om een volwaardige koppeling tussen fysiek en online mogelijk te maken, waarbij de laatste puntjes nog op de i moeten worden gezet. De thema’s ‘warm welkom’, ‘inspiratie’ en ‘persoonlijke benadering’ zijn verpakt in een goed zittend jasje. Zorgvuldig wordt de afweging gemaakt wanneer men instapt op een bepaalde ontwikkeling. Wikken en wegen, ook in het creëren van beleving in de winkel versus het functionele karakter van haar online omgeving.”

Wel waarschuwt de jury: “De Bijenkorf dient er wel voor te zorgen dat ze geen achterstand oploopt ten aanzien van de internationale standaard. Zeker nu fashionbrands sterk online in opmars zijn, moet het goed waken over de toegevoegde waarde van haar merkenpropositie. Een echte bricks en clicks strategie vereist de komende jaren echter meer dan dat. De Bijenkorf heeft nog volop mogelijkheden om meer synergie te creëren tussen de fysieke en online winkel en de kracht van haar winkelinspiratie online nog meer tot uiting te brengen. Bijenkorf.nl is nu nog gebaseerd op het online brengen van een extra filiaal. Desondanks is de jury van mening dat de Bijenkorf een terechte winnaar is met veel potentie.”

Andere deelprijzen gingen naar: Expert (Beste Service), Chocolaterie Pierre uit Hillegom (leukste winkel om bij te Werken, 2theloo uit Amsterdam (Beste Starter) en Jutten Simulation (Excellence-idee)