TOP

Inditex: 10% meer omzet in 2011

Inditex, het moederbedrijf van Zara en Bershka, heeft het boekjaar 2011 (van 1 februari 2011 t/m 31 januari 2012) goed afgesloten. De verkopen stegen met 10% naar €13,8 miljard. De omzet steeg in alle regio's waar het bedrijf actief is.

Wanneer de nieuwe winkels niet worden meegeteld namen de verkopen van Inditex in 2011 toe met 4%. De nettowinst steeg met 12% naar €1,9 miljard. Inditex had aan het eind van het boekjaar 5.527 winkels in 82 landen.

Nieuwe winkels

Inditex opende in 2011 maar liefst 483 nieuwe winkels, waarvan meer dan een kwart in China. In Europa werden de meeste winkels geopend in Polen (50), Rusland (49), Roemenië (21), Turkije (21), Italië (17) en Oekraïne (14). Daarna volgt Nederland met 8 nieuwe winkels, waaronder de eerste Pull & Bear en Massimo Dutti. In 2012 moeten er wereldwijd rond de 500 winkels bij komen.

Gedifferentieerd

Er werden in 2011 vijf nieuwe markten betreden: Taiwan, Azerbeidzjan, Australië, Zuid-Afrika en Peru. De start in de laatste drie landen zijn teven een belangrijke stap in de gedifferentieerde retailstrategie, waarbij de winkels in landen ten zuiden van de evenaar andere collecties verkopen (aangepast aan de seizoenen).  

Online

Sinds september 2011 hebben alle concepten van Inditex een webshop, maar deze zijn nog niet allemaal actief in alle landen waar het bedrijf opereert. Belangrijke mijlpaal was de lancering van de Zara webshop in Japan en de Verenigde Staten. In Nederland heeft Inditex nu webshops voor Zara, Zara Home, Bershka, Pull&Bear en Oysho. Volgende winter gaat de webshop van Zara in China open.