TOP

Huurverlaging in zicht voor gedupeerde ondernemers, Zalando heeft circulaire ambities en Amerikaans B2B-platform Faire expandeert in Europa

Huurkorting komt in zicht voor gedupeerde ondernemers, Bestseller opent een eigen zonne-energiepark en Zalando zet steeds meer in op circulaire mode. Verder: de succesvolle Amerikaanse B2B-marktplaats Faire is nu ook in Nederland te vinden. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 5 oktober.

Foto: Zalando

Ondernemers hebben recht op huurverlaging

Ondernemers die tijdens de lockdowns hun winkels moesten sluiten, hebben recht op huurkorting. Dit adviseert de advocaat-generaal (AG) aan de Hoge Raad. Juridisch gezien is er volgens het adviesorgaan sprake van een ‘gebrek’ en ‘onvoorziene omstandigheid’, waardoor het niet reëel is dat de huurder de volle honderd procent moet doorbetalen. Geadviseerd wordt het verlies evenredig te verdelen tussen de huurder en verhuurder. Omzetverlies moet daarnaast per maand worden beoordeeld, waarbij geen rekening hoeft worden gehouden met omzetten in de maanden ervoor of erna. Ondernemersorganisatie Inretail verwacht dat de Hoge Raad dit advies grotendeels overneemt en voor duidelijke richtlijnen zal zorgen. Binnen enkele maanden volgt een uitspraak.   

Bestseller investeert in zonne-energie

Heartland, het Deense moederbedrijf van Bestseller heeft een nieuw mega-zonnepark gebouwd. De zonne-energiecentrale, ter grootte van ruim 300 voetbalvelden en goed voor 207 megawatt, is de grootste centrale van Denemarken en Noord-Europa. De mode-onderneming gaat zelf groene energie van het park kopen. Dit draagt bij aan Bestsellers ‘Fashion FWD-strategie’ om het volledige energiegebruik uit hernieuwbare bronnen te halen. Het is diens ambitie om uiteindelijk klimaatpositief te worden. 

Consumenten blij met tracking en veiligheid online bestellingen

Bijna driekwart (74%) van de Nederlandse en Belgische consumenten is tevreden over de tracking en veiligheid van online bestellingen. Dit blijkt uit onderzoek van Descartes, leverancier van software-oplossingen, onder ruim duizend Nederlandse en Belgische consumenten. Goed beoordeeld zijn verder de veiligheid tijdens de coronaperiode (72 procent) en het gemak van retouren (72 procent). Als verbeterpunten worden latere levering, een veranderd levertijdstip en een ruim levervenster genoemd. Ruim twintig procent van de respondenten geeft aan na een slechte ervaring geen vertrouwen meer te hebben in de bezorgdienst. Eenzelfde percentage bestelt hierna niet meer bij dezelfde retailer. 

Zalando zet in op circulaire mode

Zalando intensiveert de circulaire ambities. Het Duitse modeplatform heeft nieuwe bedrijfsmodellen en initiatieven op dit gebied kenbaar gemaakt. Hierbij wordt elke stap van de levenscyclus van het product holistisch bekeken: van ontwerp, productie tot gebruik, hergebruik en weer productie, waarmee de cirkel weer rond is. Hiervoor werkt het samen met diverse internationale partners. Zo start vanaf 11 oktober in samenwerking met de Londense app Save Your Wardrobe een proefproject met onderhouds- en reparatieservices om klanten te helpen de levensduur van producten te verlengen. De test start in Berlijn, maar doel is om de service op termijn internationaal uit te rollen. 

Interessant is verder dat Zalando de handen ineenslaat met Fashion for Good. Onder de noemer ‘Sorting for Circularity’ wordt een platform voor textielafvalbeheer opgezet. Dit zal een grondige analyse opleveren van textielafval met als doel sorteerders te matchen met recyclers. Hierdoor kan de komende jaren worden gewerkt aan een circulaire infrastructuur. Verder breidt Zalando de ‘redeZign for circularity’-collectie uit van 5 naar 50 items, voor mannen en vrouwen. Via een QR-code worden klanten geïnformeerd over de herkomst van het product, onderhoud, reparatie- en inlevermogelijkheden bij Zalando. In 2023 wil de e-tailer het leven van zeker 50 miljoen modeproducten hebben verlengd.

Zalando breidt uit met de RedeZign collectie.

Nieuw in Nederland: Amerikaans B2B-platform Faire 

De Amerikaanse B2B-marktplaats Faire is het afgelopen halfjaar redelijk onder de radar gestart in Europa. Dit merkt us.fashionnetwork.com op. Het platform dat merken linkt aan zelfstandige retailers is in vijftien Europese landen neergestreken, waaronder Nederland, Frankrijk en Groot-Brittannië. Faire bestaat sinds 2017 en is inmiddels uitgegroeid tot een grote speler in Amerika. De sterk groeiende onderneming claimt al 30.000 merken te hebben gelinkt aan 250.000 retailers.