TOP

Hul le Kes start nieuw atelier, prijs voor My Jewellery en Westen Mode trakteert 1600 huishoudens

Hul le Kes start een nieuw atelier voor mensen met psychische problemen, My Jewellery valt in de prijzen en TMO-studenten organiseren een Trend Expo. Verder: volgens Inretail-voorzitter Krein Bons krimpen alle winkelgebieden de komende vijf jaar in ons land. Dat en meer lees je in het nieuwsoverzicht van 8 oktober.

Beeld: TMO Fashion Business School

Inretail-voorzitter: ‘Over 5 jaar zijn alle winkelgebieden gekrompen’

Krein Bons, de nieuwe voorzitter van Inretail en tevens CEO van vanHaren Schoenen, voorziet dat over vijf jaar alle winkelgebieden in Nederland zijn gekrompen, zo vertelt hij in een interview met De Ondernemer. “Die trend is al ingezet. En het is een niet te stoppen ontwikkeling.” Vooral winkels met meerdere vestingen zullen panden afstoten. De inkrimping heeft verschillende oorzaken, de coronacrisis heeft de trend versneld. Bons: “Steeds meer mensen vinden het niet meer fijn om in een te druk winkelgebied te zijn. Mensen willen niet meer tegen elkaar op lopen.’” Wat ook meespeelt is get gemak van online shoppen dat meer mensen hebben ontdekt, maar tevens dat de consument lokaal shoppen heeft omarmd. Bons’ advies is dat retailers goed om zich heen moeten kijken, ideeën op doen, de samenwerking opzoeken als het kan. Verder geloof hij sterk in digitalisering, maar niet voor iedere retailer. “Niet iedere winkelier moet een webshop beginnen, als je maar open staat voor veranderingen. Je kunt ook innoveren in een product of hoe je met klanten omgaat.”

Studenten TMO organiseren Trend Expo

De studenten van TMO Fashion Business School organiseren voor de fashion- en lifestylebranche op 14 oktober een Trend Expo, die dit keer digitaal zal plaatsvinden via de website www.trendexpo2021.nl Het thema is deze keer ‘Wake up’, zo staat in een persbericht. Na eigen onderzoek concluderen de studenten dat de samenleving zich in een slaaptoestand bevindt en dat mensen in hun eigen bubbel leven en niet meer naar elkaar luisteren. Maatschappelijke problemen hopen zich daardoor op en worden niet opgelost. Mensen en bedrijven moeten de verbinding met elkaar aangaan om samen meer te kunnen bereiken. Daarvoor is meer transparantie nodig, want dit zorgt voor het nodige vertrouwen, aldus het perscommuniqué. Tijdens de Trend Expo vertellen de TMO-studenten het verhaal achter het thema en bieden ze informatie en inspiratie over de toekomstige ontwikkelingen in de mode- en lifestylebranche.

Hul le Kes start nieuw atelier

Modelabel Hul le Kes opent een atelier waar mensen met psychische problemen werkervaring kunnen opdoen, zo staat in een persbericht. De zogeheten Recovery Studio is een handwerkatelier en is gevestigd op dezelfde locatie als het productieatelier Studio Ryn, eveneens onderdeel van Hul le Kes. Hul le Kes bouwt met de komst van dit atelier aan nog meer maatschappelijke betrokkenheid en de verwerking van textielafval tot nieuwe materialen en producten. Voordat Sjaak Hullekes zijn studie tot modeontwerper begon ronde hij zijn opleiding tot Sociaal Pedagogisch Medewerker af. Tijdens zijn studie aan ArtEZ en kort daarna werkte hij nog veelvuldig in de zorg wat met het groeien van zijn carrière in de mode werd afgebouwd. Nu, vele jaren later, werd de behoefte tot het zorgdragen voor anderen steeds groter. Sjaak miste de persoonlijke verbondenheid met mensen binnen zijn vak als modeontwerper. Met de komst van de Hul le Kes Recovery Studio worden mode en zorg nu met elkaar verenigd. De Hul le Kes Recovery Studio biedt plek aan mensen met burn outs, depressies, eenzaamheid, niet aangeboren hersenletsel of andere mentale of psychische problematiek. In de recovery studio kunnen zij op een rustige en veilige manier werken onder persoonlijke begeleiding. Ze werken hier aan hun sociale-, persoonlijke-, werknemers- en vakvaardigheden om zich zo weer onderdeel te kunnen voelen van de maatschappij.

140-jarig Westen Mode deelt 1600 gitfboxes uit

De gemengde modewinkel Westen Mode uit Musselkanaal zijn 140ste verjaardag wel op een heel originele manier gevierd. In totaal heeft de winkel de afgelopen maand 1600 fashion giftboxen uitgedeeld, schrijft het Dagblad van het Noorden. Aanvankelijk was het de bedoeling alleen de aangrenzende straten te trakteren, maar uiteindelijk is het gebied uitgebreid naar verschillende plaatsen in de provincies Drenthe en Groningen. Medewerkers van Westen Mode gingen in speciale jubileumoutfits naar de adressen om mensen thuis te verrassen met een de box met daarin een cadeaubon ter waarde van 25 euro voor Westen Mode en een tapas arrangement voor 2 personen in het Westen Café. Daarnaast werden er diverse boxen verstopt in de omgeving van de winkel en konden mensen via hints op de Facebook-pagina van Westen Mode zelf op zoek gaan.

My Jewellery valt in de prijzen

Sharon Hilgers, de CEO van My Jewellery, heeft de prijs ‘Vrouwelijke Groeier 2021’ gewonnen, de prijs voor het snelst groeiende Nederlandse bedrijf met een vrouw aan het roer. Dat meldt het merk in een persbericht. De award, een initiatief van Erasmus Centre for Entrepreneurship en NLGroeit, werd woensdagavond 6 oktober uitgereikt. De winnaar is vastgesteld aan de hand van de absolute omzet- en personeelsgroei over de periode 2017-2020, waarbij 50% relatieve groei en 50% absolute groei is meegenomen. Andere genomineerden waren Cindy Broersen (Breedweer Facilitaire Diensten), Marieke van de Rakt (Yoast), Marion Koopman (Greenhouse) en Miranda Berkhof (Zelfstroom).

Lees ook: Sharon Hilgers van My Jewellery wil weten wat haar doelgroep bezig houdt: ‘Ik zit elke avond op TikTok’