TOP

House of Einstein lanceert duurzame box [interview]

Personal shopping service House of Einstein lanceert binnenkort de ‘duurzame box’. Mede-oprichter Jantien Herfst: “We willen een steentje bijdragen, ook al zijn we een start-up.”

Op de Dag van de Duurzaamheid (10 oktober 2016) lanceert House of Einstein hun nieuwste project: de ‘duurzame box’. Klanten kunnen tijdens een intake aangeven dat ze een box met kleding van duurzame kledingmerken als Knowledge Cotton Apparel, Mud Jeans en Nudie Jeans willen ontvangen.

Jantien Herfst: “We kregen steeds vaker de vraag van klanten ‘wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?’ Onze doelgroep bestaat uit ondernemers, en die zijn vaak met dit thema bezig. Zo kwamen we op het idee om een box te maken met productie van merken die op het gebied van duurzaamheid goed bezig zijn. Ook organiseren we binnenkort een ‘Repair-your-jeans’-borrel Hier kun je je spijkerbroek repareren, waarmee je de levensduur van je jeans verlengt en duurzaam bezig bent.”

Jeans

Maakt de lancering van een dergelijke box de andere merken niet ‘minder goed? “Eigenlijk hoeven klanten zich sowieso niet schuldig te voelen wanneer ze een box bij ons bestellen; veel van de merken die wij voeren, zijn op een of andere manier wel met duurzaamheid bezig. Het is ook wel heel raar als je als merk in het midden tot hoogsegment niet nadenkt over duurzaam ondernemen. Maar de nieuwe box bestaat uit merken die net een stapje verdergaan hierin. Zo zijn de jeansmerken die we hiervoor hebben geselecteerd bezig met het ontwikkelen van een techniek om wassingen te creëren die niet zo milieubelastend zijn als de huidige technieken.”

Groeikapitaal

De introductie van de duurzame box is mede te danken aan het groeikapitaal dat House of Einstein vorig jaar heeft opgehaald. Herfst: “Mede door de half miljoen euro aan groeikapitaal die we hebben opgehaald, kunnen we dit soort nieuwe dingen doen. Zo kunnen we voor een bepaalde groep binnen onze klantenkring echt iets extra’s leveren, dus daar zijn we erg blij mee.”

Kapper

Hoe onderscheidt House of Einstein zich verder van de concurrent? “Het allergrootste verschil is dat wij echt persoonlijk te werk gaan. Bij ons krijg je geen box toegestuurd voordat je een outfitter hebt gesproken en dat kan bij onze concurrenten wel. Onze methode is dat de outfitter eerst naar het verhaal van de klant luistert en dan pas de inhoud van de box bepaalt. We zien de relatie tussen klant en outfitter hetzelfde als de relatie tussen de kapper en zijn klant. Een klant krijgt vanaf het begin een bepaalde outfitter aangewezen en die verandert niet. Je hebt toch een soort van vertrouwensband met elkaar en het is belangrijk dat die in tact blijft.”