TOP

Hoofdkantoor en distributiecentrum NXT Fashion failliet, Pierre Cardin overleden en Lululemon wil uitbreiden

Het distributiecentrum en hoofdkantoor van Miss Etam en Steps zijn failliet verklaard. De Franse modeontwerper Pierre Cardin is op 98-jarige leeftijd overleden. En athleisurelabel Lululemon zet de komende tijd groots in op internationale expansie. Dat en meer in het nieuwsoverzicht van dinsdag 29 december 2020.

Hoofdkantoor en distributiecentrum NXT Fashion failliet

Twee bedrijfsonderdelen van NXT Fashion, het moederbedrijf van Miss Etam en Steps, zijn failliet verklaard. Dat schrijft Retailtrends.nl. Het gaat om het distributiecentrum en het shared service center (het hoofdkantoor). Er werken 116 mensen, die hun baan kwijtraken. NXT Fashion vroeg een week geleden uitstel van betaling aan voor deze twee onderdelen. Directeur Martijn Rozenboom wees erop dat door de huidige lockdown de omzet in één keer was weggevallen. Daardoor konden de twee bedrijfsonderdelen niet langer aan hun betalingsverplichtingen voldoen. De winkels vallen niet onder het faillissement. Wat het faillissement betekent voor de toekomst van de winkels van Miss Etam en Steps is nog niet duidelijk. De winkels zijn vanwege de lockdown sowieso tot en met 19 januari dicht. De webshops waren al sinds begin september uit de lucht. Rozenboom nam Miss Etam en Steps in augustus over na het faillissement van de FNG Group.

De Nederlandse economie in 2020: ongekende krimp en groei

De Nederlandse economie stond in 2020 als gevolg van de coronacrisis vooral in het teken van ongekende krimp én groei, schrijft Nu.nl op basis van cijfers van het CBS. Maar de groei was bij lange na niet sterk genoeg om de krimp teniet te doen. Het bruto binnenlands product (bbp) kromp in de eerste drie kwartalen van 2020 met 4,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat kwam vooral door de consument die minder uitgaf door de coronamaatregelen, zoals sluiting van horecagelegenheden. Er kwamen in het voorjaar en de zomer 150.000 werklozen bij. In het bedrijfsleven waren de hardste klappen voor de luchtvaart en ook het openbaar vervoer kromp, onder meer door het thuiswerken. In april en mei was nog 20 procent van de reizigers over. Andere getroffen bedrijfstakken waren de horeca (-33%) en dienstverlenende bedrijven, waaronder die in de cultuursector (-23%). Door het coronasteunpakket van de overheid bleef de schade nog beperkt. Het aantal faillissementen was historisch laag. Met nog één week te gaan in 2020 staat de teller op 3.700, wat 15 procent minder is dan vorig jaar. Hoewel de vakantiebranche hard is geraakt, kreeg een deel van de sector in de zomer een kleine boost doordat Nederlanders massaal in eigen land op vakantie gingen. Daardoor kregen accommodaties dit jaar ‘slechts’ 8 procent minder Nederlanders over de vloer en 50 procent minder buitenlandse gasten. Opvallend is dat de woningmarkt zich volledig aan de malaise onttrok. De woningprijzen stegen met 7,7 procent en er wisselden 5,5 procent meer woningen van eigenaar dan vorig jaar.

Modeontwerper Pierre Cardin overleden

De Franse modeontwerper Pierre Cardin is vandaag op 98-jarige leeftijd overleden, melden Franse media. Tot op hoge leeftijd stond hij zelf aan het roer van zijn bedrijf. Als tiener begon hij als leerling in een modezaak en hij ging later aan de slag als kleermaker. Na de oorlog vertrok hij naar Parijs waar hij werkte voor ontwerpers als Elsa Schiaparelli en Christian Dior. In de jaren vijftig begon hij zijn eigen modehuis. Hij hoorde tot de grote modeontwerpers uit de jaren zestig en zeventig en was vooral bekend om zijn voor die tijd futuristische ontwerpen en het gebruik van geometrische vormen en primaire kleuren. Het merk Pierre Cardin wordt tegenwoordig vooral in de markt gezet via licentiecontracten voor onder andere broeken, ondergoed en parfum. De broekenlijn voor mannen heeft een groot aantal verkooppunten in Nederland. Er werden verschillende tentoonstellingen aan de ontwerper gewijd, in 2019 nog in het Kunstpalast Düsseldorf en Brooklyn museum in New York. In Parijs is een Pierre Cardin-museum.

Weinig webshops bieden groene bezorging

Er is in 2020 niets veranderd op het gebied van duurzame bezorging door webshops. Net als in 2019 biedt maar tien procent van de grote webwinkels een duurzame bezorgoptie aan zijn klanten. Dat schrijft Emerce op basis van cijfers van softwarebedrijf Paazl, gespecialiseerd in het faciliteren van bezorgingen door webwinkels. Wel ziet Paazl een ontwikkeling op dit front als gevolg van het coronavirus. Er is een toename van webshops die afhaallocaties als standaard optie aanbieden, naast thuislevering. In 2019 bood 24% van de top 100 samedaydelivery aan, maar dit is afgenomen tot 15% in 2020. Het is mogelijk dat het coronavirus hier invloed op heeft gehad omdat mensen veel vanuit huis werken. Nieuwe lastmile vervoerders die eind 2019 en begin 2020 de markt betraden bieden duurzame ‘sameday’-oplossingen, dus de verwachting is dat dit aantal in 2021 weer zal stijgen. Veel bedrijven hebben ervoor gekozen om winkellevering gratis aan te bieden, een stijging van bijna tweehonderd procent ten opzichte van 2019. In 2020 kon je ook bij meer bedrijven je bestelling retourneren via een pakket- of servicepoint.

Lululemon wil uitbreiden buiten Amerika

Het Amerikaanse athleisurelabel Lululemon zet de komende tijd groots in op internationale expansie, zegt ceo Calvin McDonald in een interview met de Financial Times waar Retailtrends.nl over schrijft. . Vooral in China, Japan, Zuid-Korea, Australië, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk moeten nieuwe winkels komen. Het merk realiseerde in het afgelopen jaar in tegenstelling tot veel andere kledingmerken omzetgroei doordat de vraag naar sport- en vrijetijdskleding sterk toenam door het thuiswerken en de focus op gezondheid en welzijn. Er zijn momenteel 515 winkels waarvan 140 buiten de Verenigde Staten. Het aandeel van omzet uit het buitenland moet groeien van veertien naar vijftig procent. Daarnaast wil het merk zich meer richten op mannelijke klanten, die Lululemon nog te vaak als vrouwenmerk zien. In maart 2019 opende het label de eerste Nederlandse winkel aan de Hartenstraat in Amsterdam, met daarin een yogastudio. Niet bekend is of er uitbreidingsplannen zijn voor Nederland.

Hoofdfoto: de winkel van Lululemon in Amsterdam.