TOP

Hogere omzet door toename online shoppers

Nederlandse consumenten winkelen steeds meer online. Dat blijkt uit jaarcijfers van het CBS over 2010. Vorig jaar winkelden 9,3 miljoen Nederlanders van 12-74 jaar op internet, een half miljoen meer dan een jaar eerder. De groep frequente webshoppers groeit het hardst.

555 miljoen aan kleding
De toename in online shoppers zorgt uiteraard ook voor een hogere omzet. In 2010 zijn de online consumentenbestedingen toegenomen met 11 procent tot €8,2 miljard. Dit blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2010-2, het halfjaarlijkse onderzoek naar online consumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met GfK Retail & Technology in opdracht van belangenvereniging Thuiswinkel.org.

Consumenten hebben in 2010 gemiddeld per persoon bijna €890,- besteed, een toename van 4 procent ten opzichte van 2009. Na reizen en vliegtickets (3,5 miljard) en telecom (920 miljoen) staat kleding met 555 miljoen op de derde plaats.

Naar 10 miljard in 2012!
Ed Nijpels, voorzitter van Thuiswinkel.org voorspelt dat online shoppen de komende jaren verder toeneemt: “Voor de consument wordt het alleen maar eenvoudiger om overal en op elk moment van de dag online producten of diensten te kopen. Dit komt door de mate waarin de consument tegenwoordig online is, de overlap tussen de verschillende verkoopkanalen (internet, mobiel en tablet) en de technologische ontwikkeling van apparatuur die we dagelijks gebruiken. Daarbij blijven consumenten simpelweg enorm tevreden over de mogelijkheden van online consumeren.”

Nijpels verwacht dan ook dat in 2011 wederom een groei van 10 procent zichtbaar zal zijn, naar ruim €9 miljard. “Het komende jaar wordt de opmaat naar misschien wel het slechten van de magische grens van €10 miljard in 2012!”

Lees meer over online consumentenbestedingen in Textilia #10 die op vrijdag 22 april verschijnt.