Nieuwsgierig naar de artikelen achter de inlog van textilia.nl?

30 dagen gratis toegang

TOP

Hoe start ik een webwinkel? Een 7-stappenplan

Als je nog een webshop moet beginnen, is de nieuwe eVisie Werk aan de Winkel van de Rabobank een goede tip. Hier vind je een uitgebreid stappenplan voor het starten van een webwinkel.

Volgens de eVisie van de Rabobank is de Nederlandse detaillist onvoldoende uitgerust om het hoofd te bieden aan het snel veranderende koopgedrag van consumenten en denkt hij nog teveel vanuit de fysieke winkel. Ondernemers moeten echter streven naar een integrale klantbenadering via ‘omnichannel retailing’ (meestal crosschannel genoemd). Op zich geen schokkend nieuwe conclusie, maar wel interessant is dat de Rabobank nadrukkelijk investeert in de voorwaarden hiervoor en een zeer uitgebreid 7-stappenplan heeft gemaakt voor het opzetten van een webwinkel.

1. Strategie

Voordat u begint, zult u een goede strategie moeten bepalen. Bepaal de online doelgroep en onder welke naam je de webshop gaat runnen. Koop (eventueel) andere merken in voor de webshop.

2. Website

Het maken van een webshop kun je heel goed uitbesteden aan een partij die hier ervaring mee heeft. Denk ook aan goede beveiliging en maak een mobiele applicatie van je shop.

3. Klanten

Als u een mooie webshop heeft, wilt u natuurlijk ook dat deze gevonden wordt. Dit is een discipline op zich. Denk aan zoekmachinemarketing, links op andere websites naar je webshop en het gebruik maken van social media.

4. Logistiek

Met een mooie webwinkel, goede marketing bent u er natuurlijk nog lang niet. Een goede logistiek is bepalend voor het succes. Er is opslagruimte nodig voor de voorraad en je moet bepalen hoe en waar de bestellingen worden verpakt. Ook is een juiste koppeling van de voorraad en de adminisitratie belangrijk, zeker als deze ook aan de fysieke winkel is gekoppeld.

5. Service

Service is voor een webwinkel minstens zo belangrijk als voor een fysieke winkel. Zorg dus dat u dat goed op orde heeft. Biedt voldoende contactmogelijkheden (en reageer snel) en stel leveringsvoorwaarden en garantieregelingen op.

6. Betaling

Het betalingsproces is een precair onderdeel van uw webwinkel. Biedt de klant voldoende betaalmogelijkheden (in Nederland betaalt men graag via iDeal), en denk ook buitenlandse  betaalmethode om het bereik te vergroten. Optimaliseer ook je debiteurenbeheer.

7. Data

Databeheer geeft u inzicht in hoe uw webwinkel er voor staat, wie uw klanten zijn, waar uw kansen en bedreigingen liggen. Volg het klikgedrag van bezoekers nauwkeurig. Ook als je je webshop door een andere partij laat bouwen, is het belangrijk om toch zelf kleine aanpassingen te kunnen doen.  

 

Lees het uitgebreide stappenplan van de Rabobank hier.

Wilt je je klantenkring uitbreiden en je afzetmarkt vergroten? Een van de manieren om dat te doen is het opzetten van een webshop. In de cursus Starten met een webshop krijg je in 1 dag een stappenplan aangereikt om een webshop te starten. Je kunt direct aan de slag zodat uw in no time online staat.