TOP

Hoe kun je meeprofiteren van een outletcentrum?

Zeg outletcentrum en bij de meeste winkeliers, brancheverenigingen en retailexperts gaan de haren recht overeind staan. Maar is zo’n shopdorp altijd slecht nieuws? Binnensteden spinnen er garen bij en modewinkeliers bedenken inmiddels manieren om mee te profiteren.

In de vrouwenmodespecial van Textilia, die 24 juni 2016 is verschenen, een uitgebreid achtergrondverhaal over outletcentra. 

In het artikel komen onder andere twee ondernemers aan het woord die besloten hebben te willen profiteren van het outletcentrum. De een opende een grote winkel naast Batavia Stad, de ander heeft wil een winkel in het nieuw te bouwen outletcentrum in Halfweg.

Multibrandstore Only for Men opende op 21 april 2016 zijn veertiende vestiging pal naast de poorten van Batavia Stad in Lelystad: Het Magazijn. Ruim 1.200 vierkante meter groot, met merken als Pierre Cardin, Scotch & Soda, Minimum en Denham. Mede-eigenaar Piet Feenstra noemt outletcentra dé kans zijn collectie tot op de laatste broek te verkopen.

Nieuwe klantenkring aanboren

Feenstra vindt dat je als winkelier in andere klantmodellen moet denken. “Mensen gaan nu eenmaal graag met het gezin een dagje outletshoppen. Ik denk dat de reguliere retail en outletshopping twee verschillende werelden zijn. Bezoekers van outletcentra zijn doorgaans kortingkopers. Je kunt er als winkelier een nieuwe klantenkring mee aanboren. Als je ziet dat de bezoekersaantallen van outlets in ons land alleen maar stijgen, dan is daar ook een markt te veroveren.”

Lees het hele artikel in Textilia 7, die op 24 juni 2016 is verschenen

Waar Het Magazijn zich buiten het outletcentrum bevindt, wil Jenke Haverhals van de gelijknamige schoenen- en modezaak in Zwanenburg, Badhoevedorp en Lisse, een winkel openen in het op handen zijnde The Style Outlets bij Halfweg. Haverhals heeft zich aangemeld als geïnteresseerde deelnemer bij het communicatiebureau van eigenaar Neinver. “Ik voer voornamelijk A-merken, dus het outletcentrum zou mij direct schade toebrengen. Ik kan er beter in meegaan.”

Gaatje in je hoofd

Maar hoe denken wethouders, binnenstadsmanagers, retaildeskundigen en de outletcetra er over? Gemiddeld 9 procent van het winkelvloeroppervlak staat leeg, in middelgrote gemeenten en krimpgebieden schiet de teller zelfs naar 15 tot 20 procent. Dat maakt geplande winkelmeters van bestaande en nieuwe outletcentra onverkoopbaar aan retailers die de wonden van de crisis likken. Overheden en ontwikkelaars moeten toch wel een gaatje in hun hoofd hebben als ze pakweg 20.000 vierkante meter nieuw winkeloppervlak per outletcentrum in het buitengebied toevoegen.

Hierover laten we in het magazine van Textilia alle belanghebbenden aan het woord. Gert-Jan Hospers, bijzonder hoogleraar city- en regiomarketing aan de Radboud Universiteit in Nijmegen en Cees-Jan Pen, binnenstadsexpert en lector aan de Fontys Hogescholen en woordvoerder Paul te Grotenhuis van Inretail.

Voor de gemeentelijke kijk op de zaak spreken we met wethouder Angely Waajen-Crins in Roermond, woordvoerder Lisette de Raaf van de gemeente Lelystad en binnenstadsmanager Olav Posthumus in Roosendaal. En namens de outletcentra vertellen Marc Bauwens, general manager van Designer Outlet Roermond, en ceo Kees Woltering van Stable International, dat onder meer eigenaar is van Rosada, hoe zij de ontwikkeling van outletcentra zien.

Lees het volledige achtergrondverhaal in Textilia 7.

 


Sluit nu een Textilia Totaal Jaarabonnement af en ontvang 12 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de modebranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendwatchers, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag.

 

Heb je geen abonnement? Bekijk hier de mogelijkheden.

bestellen-icoon