TOP

Hoe houden we de skiverhuur in eigen land?

Ski's huren in het buitenland. Ideaal voor de wintersporter die zelf geen ski's wil meenemen, maar de Nederlandse wintersportspeciaalzaak houdt de consument liever in eigen land. Hoe stimuleren we de skihuurmarkt in Nederland nu de consument steeds meer op zoek is naar comfort en gemak?

“Steeds meer consumenten kopen of huren hun wintersportspullen in het buitenland. Wat vind je hiervan?” Op deze vraag konden bezoekers van deze site onlangs hun reactie geven. De antwoorden zijn als volgt:

  • 30,5% Ik vind dit een probleem
  • 33,5% Ik vind dit geen probleem
  • 15% Laat ze lekker huren en testen, zodat ze bij mij komen kopen
  • 9% Gevaarlijk, want in het buitenland zijn de afstellingen vaak belabberd
  • 12% Geen goede ontwikkeling, want in Nederland kunnen we beter aanmeten

De meningen over deze kwestie zijn dus verdeeld, maar één ding zal duidelijk zijn: de groep mensen die aangeeft dit een probleem te vinden, zal hoogstwaarschijnlijk bestaan uit eigenaren van sportzaken die zich richten op wintersporters.

Want hoewel exacte cijfers ontbreken, mag worden aangenomen dat een aanzienlijk deel van de één miljoen Nederlandse wintersporters ervoor kiest om zijn ski-uitrusting op de plaats van bestemming te huren. “Hoe groot deze groep precies is, is niet bekend, maar het is in ieder geval een te grote groep”, zegt Joop Bakker, eigenaar van De Skihut in Purmerend.

Gemak
De afgelopen jaren is een steeds groter deel van de verhuur van ski’s en snowboards in handen gekomen van touroperators. “De touroperators maken het voor wintersporters eenvoudig om de huur van materialen mee te boeken. Dat is een trend die je al jaren ziet”, zegt Bert Romani, voorzitter van stichting De Wintersportspecialist, waarin wintersportspeciaalzaken zich hebben verenigd.

“Zij richten zich hiermee vooral op de groep mensen die het niet zoveel uitmaakt waarop ze skiën, mensen die kiezen voor het gemak. Zij hebben de keus al gemaakt om geen ski’s te willen vervoeren naar de wintersportbestemming. Het is dan natuurlijk niet de bedoeling dat deze groep mensen de sportzaak uitloopt om vervolgens drie deuren verderop bij het reisbureau zijn ski’s te huren. Het gaat om grote aantallen ski’s, er gaan echt miljoenen in om”

Kwaliteit
Een veel gehoord argument om ski’s in Nederland te laten aanmeten, is dat de kwaliteit in de buitenlandse verhuurcentra onder de maat zou zijn. Wat Bert Romani betreft, sneed dat argument twintig jaar geleden nog hout, maar nu niet meer.

“De kwaliteit van het materiaal is de afgelopen vijf jaar, zeker in Oostenrijk, waar 56 procent van de Nederlandse wintersporters op skivakantie gaat, sterk toegenomen. Nederlandse detaillisten gebruiken de afstellingen als reden om ski’s in Nederland te huren, maar dat is geen sterk argument gebleken, gezien het feit dat grote aantallen wintersporters blijkbaar toch tevreden zijn over de huurkwaliteit in het buitenland.” 

Volgens Joop Bakker hebben die wintersporters het bij het verkeerde eind. “De kwaliteit van het materiaal is gelijkwaardig, maar de afstellingen van de bindingen zijn essentieel. In Nederland maken we gebruik van computers om de juiste afstelling te bepalen, maar als er in Oostenrijk bij een verhuurcentrum ineens vijfhonderd man voor de deur staan, die allemaal binnen een kwartier de deur weer uit moeten, dan gebeurt dat vaak niet. Het is misschien beter geworden, maar het is niet optimaal”, zegt Joop Bakker die zijn klanten graag goed uitgerust op wintersportvakantie ziet gaan.

“Een skiër die zijn kruisbanden scheurt, heeft vaak blijvend letsel voor de rest van zijn leven. Ik voel me verantwoordelijk voor mijn klanten en ben altijd erg blij als het seizoen voorbij is en ze allemaal weer heelhuids thuis zijn. Ik kan natuurlijk geen honderd procent garantie geven, maar wel 95 procent. In Oostenrijk is dat denk ik fifty-fifty.”

Wat nu?
De grote vraag is hoe de wintersportspecialist de in het buitenland hurende klant opnieuw voor zich kan winnen. “De wereld is veranderd. Je kunt als ondernemer blijven vechten tegen windmolens, maar je kunt beter meegaan in de trend”, zegt Bert Romani die twee manieren noemt om de wintersporter in eigen land te houden.

“Wie ski’s wil blijven verkopen, zal zich ook moeten specialiseren in de niches en zich naast het belangrijke bestaande aanbod ook moeten gaan richten op speciale doelgroepen zoals freeride/freestyle, dames of de duurdere comfortski’s. Deze meer speciale ski’s kun je niet zo eenvoudig huren en bovendien stellen dit soort wintersporters hogere eisen aan hun materiaal en staan zij open voor goed advies”, vindt Bert Romani.

Een andere manier waarop de wintersportspecialist zijn klanten weer kan terughalen, werkt volgens Bert Romani als volgt: “Verhuur ski’s bij de wintersportspeciaalzaak op de wijze zoals de touroperator het doet. Biedt de groep wintersporters die toch niet over te halen zijn om de ski’s vanuit Nederland mee te nemen de mogelijkheid bij jou te huren en de ski’s ter plekke af te laten halen. Als de touroperator het kan, kan de wintersport speciaalzaak het al helemaal.”

Deze werkwijze heeft volgens Bert Romani verschillende voordelen. “Hierdoor heeft de klant in zijn perceptie zijn ski’s bij jou gehuurd. Bovendien komen ze hiervoor naar je winkel wat een schat aan informatie oplevert. Een goed verkoopteam kan daar heel veel omzet uithalen”, zegt Bert Romani die opmerkt dat veel detaillisten hier huiverig voor zijn.

“Ze zijn bang om hun klanten bij bijvoorbeeld een sportzaak in het skigebied hun ski’s te laten ophalen, maar het is naïef om te denken dat de klant die winkel anders links zou laten liggen. In veel wintersportplaatsen zitten een supermarkt, een souvenirwinkel en een sportzaak. De wintersporter loopt die sportzaak toch wel binnen.”

Goed informeren
Joop Bakker pleit daarnaast voor het goed informeren van de consument. “De vraag is wat we eraan kunnen doen om ervoor te zorgen dat klanten in Nederland hun uitrusting kopen. In de eerste plaats moeten we ervoor zorgen dat de service honderd procent is. Punt. Dat is het belangrijkste. Het personeel moet geschoold zijn of door de ondernemer goed opgeleid. Elke consument, ook de beginner moet bij ons terecht kunnen.”

Het goed informeren van de wintersporter kan er volgens Joop Bakker aan bijdragen dat die besluit zijn ski’s in Nederland te huren. “Als consument moet je je niets wijs laten maken. Men denkt vaak dat ze er in het buitenland wel verstand van hebben”, zegt Joop Bakker die om de consument beter te informeren het initiatief heeft genomen tot de website skiinformatie.nl.

Deze site moet ertoe bijdragen dat wintersporters goed voorbereid op skivakantie gaan. De site geeft skitips, toont wintersportvideo’s en brengt informatie over trends, gadgets en de wintersportuitrusting. “Ik wil mensen graag wakker schudden en ze helpen om de juiste keuze te maken. Ook de importeurs kunnen eraan bijdragen om de mensen goed te informeren.”