TOP

Hoe gaat het met Zoe Karssen?

Het Amsterdamse merk Zoe Karssen bestaat pas twee jaar en heeft nu al een grote schare internationale fans, waaronder diverse Hollywood-sterren. Onlangs ging de eerste showroom in Amsterdam open. Textilia sprak met directeur Quince Karssen.

Wie is Zoe Karssen?
“Zoe, mijn vrouw, had twee jaar geleden zelf iets grappigs op haar T-shirt getekend. Dat werd opgepikt door een stylist en daardoor ging het balletje rollen. We begonnen met een collectie T-shirts in mooie, zachte materiaalmixen, maar ons aanbod breidt steeds meer uit. Inmiddels is Zoe Karssen een echt bedrijf en sinds februari hebben we een showroom in Amsterdam. Ik houd me er fulltime mee bezig, Zoe doet het creatieve deel naast haar fulltime baan bij Scotch & Soda.”

Jullie durven wel in deze tijd…
“We hebben 150 verkooppunten. Onze grootste klant is de webshop Net-a-porter.com en wij staan bij hen in de top 5 van bestverkopende merken. Maar we liggen bijvoorbeeld ook bij Harrods en Selfridges in Londen, Bloomingdales in Los Angeles & New York en Barneys in Tokyo. Het scheelt natuurlijk enorm om zulke klanten achter je te hebben. Ongeveer 93% van onze omzet komt uit het buitenland. We liggen daar naast merken als Stella McCartney, Marc Jacobs en Alexander Wang. Azië trekt momenteel ontzettend aan, we hebben daar nu ongeveer 20 verkooppunten.”

En Nederland?
“We zijn twee jaar geleden ook begonnen met verkoop in Nederland, maar op een gegeven moment stagneerde dat een beetje. Winkeliers kijken heel erg de kat uit de boom. We hebben in Nederland nu vier verkooppunten, waaronder de winkel van Blue Blood, en zijn te koop via onze webshop. Met de opening van onze showroom in Amsterdam willen we het aantal verkooppunten in Nederland gaan uitbreiden, maar het is geen must aangezien het in het buitenland zo goed gaat.”

Wat staat er op de planning voor komend jaar?
“We hebben een serie sweatpants gelanceerd en die worden ontzettend goed ontvangen door onze klanten. Zij vragen naar meer productgroepen, daarom gaan we uitbreiden met ‘light knits’ voor zowel tops als broeken, met bijvoorbeeld jacquard motieven. Die liggen in november in de winkels. In januari 2013 presenteren we onze denimcollectie, die zal bestaan uit skinny’s, van high waist tot low waist en met verschillende lengtes. De prijzen liggen tussen de 150 en 230 euro in de winkel. Het worden geen basics, maar we brengen ook geen toeters en bellen.”