TOP

Hoe gaat het met Uniforms for the Dedicated?

Uniforms for the Dedicated is een Zweeds merk dat in 2007 werd opgericht door een groep vrienden en zich onderscheidt door hun duurzame aanpak en speelse collectie. In het voorjaar komt het merk met een collectie voor SS2012. Textilia.nl interviewt Fredrik Wikholm, mede-oprichter van het merk.

Wat is de kracht van Uniforms for the Dedicated?
“We geloven niet in trends. Uniforms for the Dedicated richt zich niet alleen op mode, maar ook op muziek, film en kunst. Omdat we dus niet gebonden zijn aan slechts een veld van creativiteit, kunnen we onszelf blijven verbeteren en zijn we een uniek merk geworden.”

Wat is jullie doelgroep?
“Wij leveren aan mensen die de speelsheid van creativiteit kunnen waarderen. Mensen die van een goed verhaal houden, en de details in het leven waarderen in combinatie met hoge kwaliteitseisen en een duurzaam leven. Het gaat dus veel verder dan de standaard doelgroep van mannen tussen de 25 en 40 jaar.”

Hoe is de samenwerking ontstaan met SS2012 en The Treehotel?
“We hebben dezelfde visie betreffende duurzaamheid en het milieu. The Treehotel ontwierp unieke ‘boom’kamers en brengt dit hedendaags design op een milieuvriendelijke manier. Wij willen vooral fun pieces brengen om te hebben, te koesteren en te houden. Voor deze collectie gebruiken we gerecycled katoen, hennep, organische jersey en stoffen uit Japan.”

Kunnen jullie met het merk je geld verdienen?
“Het korte antwoord is: ja. Maar net als elk ander merk kampen ook wij met de gevolgen van de huidige financiële situatie in ons land. Wij als bedrijf moeten daarom de juiste keuzes maken om te zorgen dat ons personeel betaalt kan krijgen. Tot nu toe is ons dat goed gelukt.”

Hoe wordt het merk ontvangen?
“We bevinden ons eerlijk gezegd op dit moment op de juiste postitie in de markt. We zijn een leuk, speels en creatief merk dat graag wil innoveren maar ook makkelijk te dragen kleding maakt met een duidelijke focus op kwaliteit en duurzaamheid. Ik denk daarom dat we een merk zijn waarvan mensen het leuk willen vinden en enthousiast kunnen zijn over onze ontwikkelingen. Toch zijn we nog een klein merk met een aantal gepassioneerde volgers. Ik denk dat het op dit moment, nu we een specifieke positie innemen, makkelijker is om ons te onderscheiden. Als we eenmaal groeien als merk zal dat moeilijker worden.”

Waar halen jullie inspiratie vandaan?
“Inspiratie komt in vele vormen, en soms op de meeste onverwachte momenten. Je weet nooit wat je kunt verwachten, en dat is goed. Als je op zoek gaat naar inspiratie eindig je soms zonder ideeën. We zorgen ervoor dat we ons elke dag laten omringen door inspirerende mensen, want dat maakt het hele proces net wat makkelijker.”