TOP

Hoe gaat het met Scabal?

Iedere week neemt Textilia een merk in het mannenmodesegment onder de loep en vraagt: hoe gaat het? Deze keer is dat de agent van Scabal Jan van Grinsven.

Aantal leveringen: 2 keer per jaar hoofdcollectie, continue maatwerk en stoffen
Aantal collecties: twee collecties per jaar in de lente/zomer en herfst/winter
Collectieopbouw: kostuums, colberts, broeken, gilet, mantel, hemden en accessoires
Prijzen: prêt-à-porter vanaf 650 euro en een op maat gepersonaliseerd pak vanaf 950 euro
Segment: hoog

Korte omschrijving van het merk:
Scabal ontwikkelt, creëert, fabriceert en commercialiseert stoffen voor mannenkleding. Het hoofdkwartier van Scabal is gevestigd in Brussel. Het bedrijf is in privé handen en is vertegenwoordigd in meer dan 60 landen. Internationaal werken er 600 mensen bij Scabal. Daarnaast biedt Scabal ook een volledige prêt-à-porter collectie, gepersonaliseerd maatwerk en een accessoirelijn.

Op welke manier heeft de recessie invloed?
“In deze tijd staat het kostuum flink onder druk. Er is geen continuïteit in de bestellingen. De consument is grillig, waardoor de pieken in de verkoop hoog, maar ook erg diep kunnen zijn. We merken dat detaillisten tegenwoordig minder kostuums inkopen, maar wel meer colberts. We halen rendement uit de nabestellingen en de pakken die op maat worden gemaakt. Omdat de voorkoop steeds minder wordt, moeten we nog strikter toezien op onze voorraad in stoffen, zodat we altijd maatwerkpakken en nabestellingen kunnen produceren.”

Welke kledingitems lopen minder goed en welke niet?
“Ondernemers kopen meer jasjes en broeken in dan pakken.”

Hoe verloopt het inkoopseizoen?
“Moeizaam maar ontspannen. Retailers hebben de afgelopen twee seizoenen keuzes gemaakt over het merkenaanbod in hun winkel. Dit geeft ons meer rust, de vertwijfeling is gedaald.”

Welke punten verdienen de aandacht in de collectie?
“Collecties moeten sprekender zijn; de details, zoals knopen, voeringen, stiksels en kleurtjesgarens moeten goed op elkaar zijn afgestemd. Het plaatje moet kloppen. Liefde op het eerste zicht is geen loos begrip.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu? En waar ligt het merk?
“De prêt-à-porter en gepersonaliseerde maatkleding verdelen we bij een 60-tal winkels. Zo liggen we bij Groven for Men en Moorman Mannen Mode in Amsterdam. Van Lange Herenmode in Breda en Mull in Castricum. Alle winkels zijn op onze site te vinden.”

 

Wat is de belangrijkste ontwikkeling geweest in de afgelopen jaren?
“De lancering van ons eigen magazine Bespoken.”

Wat is de volgende stap?  

“Een verdere uitbouw van ons succesmodel, het colbert ‘408’ met een nieuw soort zakken en splitten.”