TOP

Hoe gaat het met Sawadi Holland?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal meisjesmodemerk Sawadi Holland, opgericht door Fijtje Lothmann.

Agent: in Nederland Catherine Laurrijssens van Cath Agenturen. In België JSB-Agenturen.

Prijzen (winkelverkoop): middensegment. Bijvoorbeeld tricot t-shirts rond 15,95 euro en wikkeljurkjes rond 29,95 euro.

Gesproken met: Fijtje Lothmann.

Hoe gaat het met Sawadi Holland?
“Ik ben twee jaar geleden begonnen met ontwerpen en sindsdien heb ik het heel druk! Twee á drie keer per jaar reis ik af naar Bangkok. In dit land zoek ik de stoffen uit en daar laat ik de collectie maken. Inmiddels werken er al zeventien vrouwen in Thailand voor een eerlijk loon aan mijn artikelen. Ik merk ook dat het merk groeit. Sinds ik in januari een agent in België heb, heb ik er veertig verkooppunten bij. De doorverkoop is momenteel zelfs zo hoog dat ik niks meer kan nabestellen omdat ik door mijn collectie heen ben.”

Wat is de kracht van Sawadi Holland?
“Doordat de collectie op eerlijke wijze geproduceerd wordt, draagt de kleding iets bij aan goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast zoek ik zelf in Bangkok de stoffen uit. Hierdoor heeft de kleding een goede kwaliteit, maar blijft het wel betaalbaar. Ik denk dat het leuke prijskaartje doorslaggevend is als een klant in de winkel staat.”

Wat merk je van de recessie?
“Heel weinig. Ik ben in het najaar van 2008 begonnen. Qua crisistijd had het niet slechter gekund, maar het is goed gegaan. Doordat ik geen minimaal aantal inkopen hanteer en geen hoge eisen stel, is het voor een detaillist makkelijker om mijn merk in te kopen. Ik mag zeker niet klagen.”

Hoeveel verkooppunten heeft Sawadi Holland?
“Zo’n zeventig winkels verspreidt over Nederland en België.”

Toekomstplannen?
“Ik hoop dat ik in januari op de Kleine Fabriek contacten kan leggen met een goede agent in andere Europese landen. Ik wil vooral groei genereren vanuit het buitenland, omdat ik wel exclusiviteit wil bewaren. Het is niet de bedoeling dat mijn merk op iedere hoek van de straat te koop is. Daarnaast krijgt mijn wintercollectie meer items. Ik hoop het aantal artikelen deze winter minimaal te verdubbelen.”

En hoe zit het met een jongenslijn?”
Haha, er komt nog geen collectie voor jongens. Ik wil eerst één ding goed neerzetten, voordat ik aan iets nieuws begin. Ik heb zelf ook meer meisjes gericht. Ik geloof zeker dat er voor jongens een markt is en ook winkeliers vragen er naar, maar nu nog niet. In de toekomst sluit ik het zeker niet uit.”