TOP

Hoe gaat het met Retour Jeans?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?'. Ditmaal spreken we met Stefan van den Broek van Retour Jeans.

Hoe is het afgelopen seizoen voor Retour Jeans verlopen?
“We hebben geen prijsstijgingen hoeven door te voeren, ondanks duurdere grondstoffen. We kijken terug op prachtige doorverkoopcijfers bij de winkelier.”

Wat is de kracht van Retour?
“Ieder seizoen een stoere verfrissende jeanscollectie tegen zeer commerciële verkoopprijzen, met een uitstekende marge voor de winkelier. Onze leveringen zijn vroeg in de winkel en compleet. De zomercollectie 2012 bijvoorbeeld zal op 15 januari wederom voor 95% uitgeleverd zijn. We hebben een zeer eenvoudig, overzichtelijk en tijdsbesparend inkoopsysteem voor de winkelier, wat inkopen weer leuk maakt. We hanteren daarbij een zeer ruime betalingstermijn, tot wel 20 weken (5 maanden) met behulp van gespreid betalen via wekelijks automatische incasso. We hebben een klantvriendelijk en professioneel team voor de aftersales, dat ieder probleem of vraag direct naar tevredenheid oplost. Bijbestellingen ten slotte kunnen los geplaatst worden of per pakket en vandaag besteld, betekent morgen in huis.”

Wat merken jullie van de recessie bij winkeliers en hoe proberen jullie mee te denken met de winkelier?
“Eigenlijk merken wij niet zoveel verschil met andere seizoenen. Voor deze zomer 2012 hebben wij wederom meer verkocht aan bestaande klanten. En ook ieder seizoen zijn er klanten die wat meer aandacht nodig hebben. Dit zijn vaak de klanten die te laat bijgestuurd hebben en dus nog steeds merken inkopen waar geen rendement mee behaald wordt. Het is tijd voor keuzes. ‘Met wie doe ik zaken, wie heeft het het beste met mij voor, en wie biedt de meeste voordelen’ zijn zaken die men zich moet bedenken. Door de winkelier vroeg en volledig te leveren, zorgen wij ervoor dat deze zijn marge kan behalen. Hij kan gespreid in gedeeltes betalen, en tegelijkertijd direct over de goederen beschikken en dus direct met de verkoop beginnen, dit is een win-win situatie.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“340 in Nederland en ongeveer 850 daarbuiten, in totaal rond de 1200 verkooppunten. Momenteel wordt Retour in 7 landen verkocht: Duitsland, Oostenrijk, België, Griekenland, Spanje, Noorwegen en Nederland.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning? 
We hebben een verdere uitbreiding in Europa op het vizier.”

Op welke beurzen staan jullie?
Kleine Fabriek Amsterdam

Land van herkomst: Nederland
Verkoopinformatie: Elton IJpma Agenturen > 020 – 617 1393 en Tomzi Kids > 073 691 0791, 06 – 5363 4631, www.tomzi.nl
Sinds wanneer (start van het merk):  2006
Doelgroep: Girls, Boys & Baby
Maten:  Baby 68-86; Girls & Boys 2 t/m 16 jaar

Prijzen (winkelverkoop): jeans 49,95 T-shirts 24,95 jacks 79,95