TOP

Hoe gaat het met Pom Amsterdam?

Regelmatig neemt Textilia een modemerk onder de loep met de vraag 'hoe gaat het'. Dit keer spraken we met Liesbeth en Violet, de oprichters en designers van Pom Amsterdam.

Wanneer is Pom Amsterdam opgericht?
Pom (Piece of Mine) is officieel in juni 2011 opgericht.

Waarom sjaals?
Wij misten iets op het gebied van sjaals. Sjaals van andere merken hadden niet de kwaliteit die wij van een sjaal verwachten. Anderzijds waren er merken die ze verkochten voor 150-250 euro. Een groot gat dat dus gevuld kon worden met mooie kwalitatieve items met een goede prijs-kwaliteit verhouding. Daarnaast was er in Nederland nog geen merk dat aansloot bij onze stijl en zich enkel focuste op shawls.”

Waar staat het merk voor?
“Het merk staat voor kwaliteit, originaliteit, durf en inspiratie. Wij zien sjaals als een kledingstuk. Je kunt het, net als je kleding, aanpassen aan je stijl, je gevoel van de dag en iedere gelegenheid. Daarom staat Pom Amsterdam ook voor diversiteit. Wij bieden een brede collectie waarmee je voor elke stijl en elk moment een passende sjaal kunt vinden. Eentje waarmee jij expressie kunt geven aan jouw stijl van de dag.”

Wat is de kracht van Pom Amsterdam?
“De kracht van Pom Amsterdam is in de eerste plaats de combinatie van opvallende ontwerpen, de asymetriche driehoeksvorm en de goede kwaliteit stoffen. In slechts twee jaar tijd hebben wij een geheel eigen handschrift ontwikkeld dat bij veel mensen nu al enorm bekend is en herkend wordt. Daarnaast zijn wij een flexibele onderneming met een jong en ontzettend gedreven team. We zijn zowel online als offline sterk; klanten van onze website én onze winkeliers kunnen bij ons altijd goede service verwachten en persoonlijk contact is voor ons erg belangrijk. Wij zijn bijna 24/7 bereikbaar en werken met kleine minimale aantallen waardoor leveringen door het seizoen geen enkel probleem zijn. Onze artikelen hebben voor winkels een grote omloopsnelheid en door onze brede collectie kunnen winkeliers telkens een nieuw beeld aanbieden binnen één seizoen.”

In welke winkels zouden de shawls moeten liggen?
“Onze sjaals zijn te koop bij alle Bijenkorf-filialen, maar ook in de middelgrote en kleine kleding boetieks. Online zijn we ook te koop via onze webshop. Persoonlijk advies van de retailer is erg belangrijk voor ons, zij dragen het verhaal van Pom uit. We geven daarom graag trainingen voor personeel als dat gewenst is. Tevens zijn onze sjaals een ideaal cadeau-artikel en zijn de betere accessoire- en cadeauwinkels een grote afzetmarkt. “

Wat zijn de winkelverkoopprijzen?
“De verkoopprijzen liggen tussen de €39,95 voor de basics en €99 voor de zijden collectie. Het grootste deel van de collectie bestaat uit de jacquard sjaals van €59,95.”

Hoe moeilijk is het om in deze tijd te groeien als merk?
“Met een goed product, effectieve marketing en een geweldig team is het niet moeilijk te groeien in deze tijden. Uiteraard merken wij wel dat retailers het zwaar hebben, en dat voelen wij ook. Omdat wij online sterk zijn gaat het erg goed en is onze omzet ten opzichte van het eerste jaar verdubbeld. Dat betekent overigens niet dat het vanzelf gaat. Goed geïnformeerd worden, luisteren naar onze klanten en creatief ondernemen brengt ons tot nu toe ver.”

Hoeveel verkooppunten zijn er nu in Nederland en daarbuiten?
“Op dit moment hebben we 80 verkooppunten in Nederland en vanaf komend najaar groeit dit uit naar 120. In Zweden is Pom verkrijgbaar in 10 winkels en in 2014 gaan we de Duitse markt op. Daarnaast hebben wij exclusieve sjaals ontwikkeld voor onder andere de KLM en het Rijksmuseum.”

Wat zijn de highlights in de nieuwste collectie?
“Dit najaar komen wij met een range nieuwe biezen en stofkwaliteiten, waaronder knitted jacquard in combinatie met nieuwe PU banden. Ook komen wij met een limited edition Pom XXL. Een ideale extra grote shawl die als kledingstuk en verlengstuk van je outfit gedragen kan worden.”

Hoe denken jullie mee met de winkelier?
“Veel persoonlijk contact is voor ons belangrijk; winkeliers kunnen bij ons regelmatig bijbestellen en zijn niet gebonden aan enorm hoge inkoopaantallen. We staan open voor alle input en willen juist ook leren van winkeliers.”

Op welke beurzen staan jullie het komende seizoen?
“Het is onze intentie om in januari 2014 deel te nemen aan Bread & Butter in Berlijn. In de tussentijd kan men onze collectie bekijken in onze showroom op de Herengracht in Amsterdam.”

Verkoopinformatie:
020-470 19 14