TOP

Hoe gaat het met Marina Rinaldi?

Het luxe Italiaanse plussize label Marina Rinaldi heeft al twintig jaar een winkel in de PC Hooftstraat, die onlangs grondig werd verbouwd en gerestyled. Op donderdag 17 oktober was de feestelijke heropening, met een modeshow in de winkel. Textilia sprak met directeur Lynne Webber.

Wat onderscheidt Marina Rinaldi van andere grote matenmerken?

Directeur Lynne Webber: “Absoluut de pasvorm. Onze maat 46 is totaal anders dan de maat 46 van andere merken. Veel labels ontwikkelen hun collectie vanuit maat 42 en maken elke maat een stukje groter. Bij sommige andere grote matenmerken zijn de pijpen en mouwen absurd lang, terwijl vrouwen met een grotere maat niet persé lang hoeven te zijn. Wij ontwikkelen de collectie vanuit maat 46 en we passen de pasvorm en het materiaal aan.”

Het lijkt een trend in de mode om met grote maten te beginnen….

“Het valt ons ook op dat er veel over wordt gepraat, maar in de winkels zien we het niet echt terug. Je doet het er niet even bij, een grote matenlijn. Het is echt een specialisme. Wij hebben alle expertise in huis wat betreft de keuze van de materialen, het maken van de patronen en het kiezen van de juiste pasvormen.”

Willen jullie in Nederland groeien?

“We hebben winkels in Amsterdam, Maastricht en Den Haag en een shop-in-shop in De Bijenkorf. Onze strategie werkt het best in singlebrandstores. Ons product vereist een heel eigen serviceniveau, want sommige klanten hebben veel tijd en advies nodig. Ons personeel krijgt training in product- en materiaalkennis. Maar onze paskamers zijn ook groter dan in andere winkels. Klanten moeten zich comfortabel voelen, bovendien moet de winkelmedewerker er eventueel ook nog bij kunnen.”

Moet personeel ook een grotere maat hebben?

“We kunnen personeel niet selecteren op maat, maar het is wel een bonus. Want medewerkers met een grotere maat kunnen zich beter inleven in de klant én kunnen zelf ook onze kleding aan. Zwaardere vrouwen hebben moeite om vrouwen te vinden waarmee ze zich kunnen identificeren. Daar willen wij bij helpen. In onze campagnes en shows werken we uitsluitend met modellen met een echte maat 46. We zoeken daarnaast lokale ambassadeurs voor ons merk. We hebben er al één gevonden voor Nederland, mag ik mag nog niet verklappen wie dat is.”

Geloven jullie in verkoop via zelfstandige winkeliers?

“We hebben een tiental klanten die het merk verkopen in Nederland. We willen groeien, maar wel in de juiste omgeving. Het probleem is dat het voor ons als enige luxe plussizelabel moeilijk is om de juiste merkomgeving te vinden, omdat er geen soortgelijke labels zijn. Wij worden liever geassocieerd met andere luxemerken dan met andere plusmerken. We willen onze klanten niet het gevoel geven dat ze naar een speciale hoek moeten.”

Waarom niet?

“De associatie met plussize is nog altijd negatief. Of er wordt lacherig over gedaan. ‘Style is not a size, it’s an atttitude.’ Maar het gaat ondertussen altijd over de maat, kijk maar naar de campagnes van grotematenmerken, hoe positief ze de boodschap ook brengen. In onze nieuwe campagne willen we het niet meer over de maat hebben. Het gaat om fashion en om echte vrouwen. We willen dat vrouwen trots op zichzelf zijn en zichzelf durven te laten zien.”

Marina Rinaldi is onderdeel van het Italiaanse modebedrijf Max Mara. In thuisland Italië heeft het merk 70 winkels. De maatrange loopt van maat 42 tot en met 60 en de prijzen liggen in het hoge segment. Eind dit jaar opent het merk een webshop, ook voor Nederland.