TOP

Hoe gaat het met Maidenform?

Iedere maand neemt Textilia een merk onder de loep en vraagt: 'Hoe gaat het'? Ditmaal spraken we met marketing director Lucille Dehart en market manager Benelux Linda Leestemaker (Benelux).

Aantal leveringen en collecties: Maidenform vier keer per jaar en DKNY maandelijks.
Collectieopbouw: Maidenform vier keer per jaar nieuwe innovatieve en first-to-market produktintrodukties, DKNY: maandelijks fashioncollecties toegespits op fashionontwikkelingen.
Marge: Maidenform 2.45, Donna Karan 2.6.
Segment: Maidenform dames alle leeftijden DKNY trendy designer fashion.

Waar komt Maidenform oorspronkelijk vandaan?
“Maidenform komt oorspronkelijk uit de Verenigde Staten en daar is het merk nooit weggegaan. Het hoofdkantoor zit in New York en we hebben een distributiecentrum in North Carolina. Maidenform wordt gedistribueerd in 60 landen. “

Wanneer is het merk opgericht?
“In 1922 begonnen twee ondernemende vrouwen een jurkenwinkel die ontwerpen verkocht waar een liftend systeem in verwerkt zat. De klanten wilden datzelfde effect ook in andere jurken, en al snel was de Maidenform beha geboren. De naam was een statement tegen een populair merk genaamd Boyish Form. Pas later kwamen de woorden Maiden en Form samen.”

Hoe zou je het merk omschrijven?
“Authentiek, sensueel, innovatief. Het geeft vrouwen de kracht om zich goed te voelen en er goed uit zien.”

Wat is de kracht van Maidenform?
“Onze productinnovatie en marketingstrategie. Maidenform was en is een merk voor en door vrouwen. Ons dna gaat over het omhelzen van de vrouwelijke vormen en vrouwen er op hun best uit te laten zien en te laten voelen. We waren de eerste die onder andere beha’s met verstelbare bandjes voerde en met iconische campagnes kwam, zoals ‘Dream’ en ‘Maidenform Woman’.”

Welke doelen zijn bereikt sinds de lancering?
“Naast onze ongekende groei – ondanks de economische crisis – is onze grootste prestatie de expansie van wereldwijde distributie, het verkrijgen van de licentie van DKNY bodyfashion, het grote aandeel in shapewear en onze onverminderde passie om de beste innovaties , strategieën en merken te lanceren. Onder andere de (nog niet in Nederland verkochte) Maidenform Charmed beha, een beha voor tieners. We hebben door de jaren heen ontelbare patenten en ontwikkelingen geclaimd. Na de Maidenform beha van ongeveer 90 jaar geleden, heeft ook onze ‘two way stretch foam cup’ de industrie een nieuwe impuls gegeven. De One Fabulous Fit bra is nog steeds de populairste T-shirt beha in Amerika. In de tweede helft van 2011 willen we een nieuwe generatie beha’s en shapewear kenbaar maken.”

Hoe gaat het met de verkoop in de Benelux?
“2010 was een topjaar. Voor bijna alle retailers was Maidenform een blijvend groeiend merk. Nieuwe klanten waren vooral particuliere winkels, de meeste grote ketens verkopen Maidenform al.”

Hoeveel verkooppunten zijn er in de Benelux?
“Ongeveer 500, waaronder De Bijenkorf, Livera, Wehkamp, LinCherie en Lindessa.”

Waar zal de focus de komende tijd op liggen?
“Er zijn diverse focuspunten waarmee we het merk, de business en onze markt willen laten groeien: onze leidinggevende positie in shapewear, het verbreden van internationale groei en distributie, de wereldwijde groei van onze merken, het omarmen van nieuwe initiatieven zoals ‘Charmed’ en ‘Maidenform at Home’, de groei in het assortiment voor grote maten en innovaties op het gebied van broekjes.”

Wat valt er te vertellen over de nieuwe collecties?
“De meest innovatieve ontwikkeling komt op de markt in de tweede helft van 2011. Maidenform zal wederom met innovaties komen, deze gepatenteerde technologie wordt in februari onthuld. Nieuwe collecties komen in het eerste en tweede kwartaal van 2011. Denk aan onze Dream collectie, luxe stoffen en dromerig comfort. Onze Easy Up vormgegeven silhouetten, Wear Your Own Bra, Ultimate Push up en Custom Lift cup technologieën. Alles bij elkaar: nieuwe kleuren, nieuwe patronen en nieuwe innovaties.”

Wat zijn de toekomstplannen?
“De focus ligt op aanpassing van onze wereldwijde merkstrategieën ter versterking van onze core-business. Verder het initiëren van strategische multimediacampagnes, zowel in de VS als daarbuiten. De uitrol van Maidenform’s Charmed gebeurt in het tweede kwartaal, naast de uitbreiding van onder andere nieuwe retailconcepten. Maidenforms e-commerce en social media zal in het nieuwe jaar helemaal een vlucht nemen. Het merk is 90 jaar jong en nog maar net begonnen aan haar volgende hoofdstuk.”