TOP

Hoe gaat het met Lexson Brands?

Importeur Lexson Brands (met de merken Eleven Paris, Elvine, Copa, Gio Goi, Sinstar en Friend or Faux) is de afgelopen jaren hard gegroeid. Maarten Janse vertelt hoe het met 'zijn' merken gaat in Nederland.

Het gaat lekker met Eleven Paris…
“Dit wordt ons zesde verkoopseizoen en het gaat heel goed. We hebben nu ongeveer 120 verkooppunten in Nederland. Eleven Paris is momenteel heel sterk met de T-shirts. De shirts met de beroemheden met de ‘snorren’ zijn immens populair. Het succes overtreft onze stoutste verwachtingen; winkeliers blijven ze bijbestellen. Eleven Paris kan op korte termijn bijproduceren en in India is bijna een heel dorpje bezig met alleen T-shirts te maken voor het merk. Eleven Paris gaat daarnaast steeds meer met licenties werken, van legendarische rockbands, films, televisieseries, sterren van nu, kunstenaars. Ze hebben wel 150 verschillende printshirts voor het nieuwe seizoen. Daarnaast zijn ze bezig de rest van de collectie door te ontwikkelen en het resultaat mag er zijn. We kijken echt uit naar de komende beurzen.”

 

En hoe gaat het met Elvine?
Elvine is wat ingetogener dan Eleven Paris, basic artikelen met een twist en scherpe focus op pasvorm en kwaliteit. Elvine is van oorsprong een Zweedse jassenspecialist. Inmiddels zijn de chino’s ook een belangrijke productgroep, met een never out of stock-systeem met 20 kleuren. Elvine heeft nu ongeveer 80 verkooppunten in Nederland. Ze willen de allerbeste winterjassen proberen te maken, maar wel voor dagelijks gebruik. Als mensen een Elvine-jas hebben, raken ze er zo verknocht aan dat ze er daarna weer een willen. Dat zit hem vooral in de goede pasvorm. In thuisland Zweden staat Elvine in de top 3 van jassenmerken. De derde pijler die erbij gaat komen zijn sweats en shirts. Je ziet dat steeds meer winkeliers daar op inspringen, om een compleet beeld te kunnen presenteren in de winkel.”

 

Wat wil je bereiken met jouw twee grootste merken?
“Ik zou Eleven Paris graag willen uitbouwen. In thuisland Frankrijk is het echt een groot merk, met grote campagnes. Ze hebben prachtige campagnes met coole rocksterren en modellen, die zou ik wel van de daken willen schreeuwen. Het lijkt me fantastisch om dat in Nederland ook voor elkaar te krijgen, maar het ontbreekt me helaas nog aan budget om dit goed te kunnen doen. Verder wil ik meer de breedte in met andere productgroepen bij bestaande klanten. Datzelfde geldt voor Elvine. Bij Elvine zou ik het ingetogener willen communiceren, meer mond-tot-mond-reclame. Het product moet zo goed zijn en de organisatie zo strak geregeld, dat het zich bijna vanzelf als een olievlek verspreidt.”

 

Het pand waar je nu zit met Lexson Brands is inmiddels te klein….
“We moeten er steeds in het verkoopseizoen een winkelpand bij huren om alle collecties te kunnen verkopen. Dat was steeds veel werk met opbouwen en afbreken en je moet elke keer al je klanten laten weten waar ze naar toe moeten komen. Wijzelf pendelen dan heen en weer tussen twee locaties en je mist dan ook de kruisbestuiving dat winkeliers meerdere merken inkopen. Daarom verhuizen we in juni dit jaar naar een groter pand in Breda en gaan we van 150 naar 450 vierkante meter. Hier hebben we veel meer ruimte om alles beter te presenteren en te belichten. En daarnaast brengt het hopelijk ook meer rust en overzicht voor onze klanten en onszelf.” 

 

In Textilia’s jeansspecial, die 11 januari verschijnt, vertelt Maarten Janse onder andere over zijn inspiratiebronnen en persoonlijke voorkeuren.