TOP

Hoe gaat het met Le Big?

Regelmatig neemt Bengels een merk in het kindersegment onder de loep met de vraag 'hoe gaat het?' Ditmaal het kinderbeenmodemerk Le Big, waar Anke Goossens sinds 2000 aan het roer staat.

Showroom Le Big: WFC Amsterdam
Agent: Marc van Welsem, Welles kids
Prijzen (winkelverkoop): vanaf 3,95 tot 21,95, marge 2.4.
Gesproken met: Anke Goossens

Hoe gaat het met Le Big?
“Druk, druk! Er is zoveel gaande bij Le Big. Er zijn zoveel nieuwe ideeën. We werken heel hard aan ons nieuwe accessoireconcept. Dat gaan we in januari op de beurs presenteren.”

Jij staat 10 jaar aan het roer, vertel eens wat jij aan Le Big hebt ‘toegevoegd’?
“Ik heb destijds besloten om te focussen op kinderbeenmode. De collecties voor mannen- en vrouwen zijn in de ijskast gezet en de kinderbeenmodecollectie is verder uitgebreid. Ook ben ik begonnen met de export. Eerst naar Europa en daarna naar de Verenigde Staten. Het is ons  gelukt om Le Big wereldwijd te verkopen. De eigenaar van een winkel in Melbourne, Australië is een leuk voorbeeld. Hij had een Le Big maillot in New York gekocht en zoveel leuke reacties gekregen dat hij besloot contact met ons op te nemen. Hij is Le Big gaan verkopen in zijn winkel in Australië! Hoe leuk is dat!

Wat is de kracht van Le Big?
“Le Big staat voor origineel, uniek design met een hoog kwaliteitsniveau. Elk seizoen passen we onze ontwerpen aan op de modetrends die op dat moment actueel zijn. Onze uitdaging is dat elke retailer bij Le Big accessoires kan vinden die matchen bij het kledingmerken pakket dat ze inkopen. Daarbij houden we kwaliteit scherp in de gaten. Le Big accessoires zijn op een eerlijke manier gemaakt. Het katoen wat we gebruiken is organic en de werkomstandigheden in onze fabrieken voldoen aan strenge internationale eisen.”

Wat merk je van de recessie?
“Accessoires zijn op dit moment hot, ik verwacht dat dit nog wel een tijdje zo blijft. Als we naar de damesmode kijken, gebeurt er heel veel op accessoiregebied. Ik verwacht dat dit ook voor het kindersegment gaat gelden. Je kunt je outfit heel gemakkelijk up-to-date maken met een accessoire en dat hoeft dus ook niet veel te kosten. Veel retailers moeten de kracht van het verkopen van accessoires nog ontdekken. Geen jurk de deur uit zonder maillot of legging! Geen broek de deur uit zonder riem! Geen jas de deur uit zonder muts en sjaal!”

Hoeveel verkooppunten heeft Le Big?
“Zo’n 100 in Nederland. In Europa ook zo’n 100 klanten en in de Verenigde Staten ongeveer 120 klanten.”

Toekomstplannen?
“In januari 2011 presenteren wij op de Kleine Fabriek ons nieuwe accessoireconcept. We presenteren dan in vijf thema’s een compleet accessoirepakket. Naast beenmode komen we met mutsen, sjaals, riemen, tassen en armbanden. Alle Le Big accessoires zijn binnen een thema op elkaar afgestemd. Dus komt alleen kijken straks in januari! Presentatie is ontzettend belangrijk bij accessoires. We gaan daar de komende tijd meer aandacht aan besteden en de retailer ondersteunen met presentatie-ideeën. We zullen kant en klaar presentatiemateriaal ontwikkelen voor de winkels. En natuurlijk willen we ons klantenbestand nog verder gaan uitbreiden in Nederland maar ook in het buitenland.”