TOP

Hoe gaat het met Junarose?

In januari 2013 lanceerde Bestseller het plus-size label Junarose in Berlijn. Inmiddels zijn er ruim vijftig verkooppunten in Nederland. Textilia vroeg brand manager Chanine Nijmeijer hoe de introductie is verlopen.

Hoe is Junarose ontvangen in Nederland?

“We kwamen er vrij snel achter dat er heel veel vraag is naar de maten 42 tot en met 48. De vrouw met deze maten gaat ook naar de reguliere modezaken, maar daar kunnen ze deze klant niet helpen. Daarom werken we nu met twee drie pakketten: 42 tot en met maat 48, 42 tot en met maat 54, 46 t/m 54. Het eerste pakket wordt met name ingekocht door reguliere modezaken. De assortimenten t/m 54 worden vooral ingekocht door de grote maten speciaalzaken.”

Ligt Junarose veel bij reguliere winkels?

“Uiteraard pakken de grote matenspeciaalzaken en de gespecialiseerde webshops het op, maar ook heel veel reguliere modezaken blijken behoefte te hebben aan een label met grotere maten. Maar liefst 90% van mijn klantenbestand koopt het pakket tot en met maat 48. Er is een hele grote groep ‘inbetweens’, die niet naar grote maten speciaalzaken willen en juist in reguliere winkels willen shoppen. Dat ging tot op heden niet echt, omdat de meeste merken stoppen bij maat 42. Je merkt dat deze consumenten blij zijn dat ze eindelijk een merk hebben gevonden die de trends in hun maat biedt.”

Hoe introduceer je Junarose het beste in de reguliere modewinkel?

“We adviseren om het merk apart te presenteren. Niet in een grote maten hoek, maar gewoon als merk op een goede plek in de winkel. Je moet wel laten weten dat je het hebt, want de consument is niet gewend dat die grotere maten in reguliere modezaken hangen. Tussen de andere collecties hangen werkt niet, want dan valt het niet op. Bovendien zijn onze maten verdeeld in S, M, L, zoals veel grote matenmerken doen. Zo kan de klant met maat 42 ook een S aan. Dat kan tussen gewone collecties verwarring scheppen.”

Hoe gaat het?

“We zitten nu al over de 50 verkooppunten, van boetieks en filiaalbedrijven tot webshops. Ik denk wel dat deze doelgroep tot nu toe veel online koopt, vanwege de beperkte verkrijgbaarheid van grotere maten bij reguliere winkels. De uitdaging is mensen terug de winkelstraat in te krijgen. Veel winkeliers hebben lang naar een merk als Junarose gezocht, omdat ons label qua styling bij de rest van de (reguliere) merken in de winkel past. Junarose wordt veel gekocht door de jonge vrouw die graag Vila, Vero Moda en Object zou willen dragen maar dat niet kan. Daarnaast zijn juist trend en prijs de succesfactoren voor grote maten speciaal zaken. In principe kunnen we alle trends vertalen naar grotere maten, maar we kijken altijd naar hoe items vallen. We vergroten de patronen niet vanuit maat 38, maar werken vanuit maat 44.”

Weet de consument Junarose al te vinden?

“We zijn heel actief op social media en we werken internationaal actief samen met bloggers met grote maten. Dat zijn onze ambassadeurs. Zij mogen ook eerlijk zeggen wat ze van onze artikelen vinden. We doen ook echt wat met de feedback die we krijgen. Verder gaan we uit van de kracht van de producten. Er wordt enthousiast op het merk gereageerd. Ik zie dat aan de reacties op bijvoorbeeld Facebook. Mensen zijn blij met de trends die we brengen.”