TOP

Hoe gaat het met Joline Jolink?

Iedere maand neemt Textilia een merk onder de loep en vraagt: 'Hoe gaat het'? Ditmaal spraken we met ontwerpster Joline Jolink die dit jaar met haar kledinglijn haar vijfjarig jubileum viert.

Aantal collecties: twee per jaar
Aantal leveringen: twee keer per jaar
Marge: 2.6
Segmentniveau: midden- tot hoogsegment. Zijde jurk rond € 275,-. Jersey jurk rond € 175,-
Aantal verkooppunten: 10

Hoe gaat het met het merk Joline Jolink?
“Goed. We bestaan dit jaar vijf jaar en dat vinden we een goed moment om te kijken hoe het gaat, waar we momenteel staan en waar we naartoe willen. We willen ons de komende periode nog meer op de webshop richten. Toen we in 2008 met de webwinkel begonnen was ik een van de eerste designers met een eigen shop en daar zijn er de laatste jaren niet veel bijgekomen. Dit zien we als een kracht en iets unieks en daar willen we meer mee gaan doen.”

Op welke manier wil je meer met de webshop doen?
“We zijn momenteel bezig met het ontwerpen van een kleine organic collectie die alleen online verkocht gaat worden. In eerste instantie maken we deze collectie eenmalig vanwege het jubileum, maar we sluiten niet uit dat er in de toekomst meer kleine collecties komen die alleen online verkocht worden. Daarnaast krijgen we via de site veel directe feedback van klanten. Met enige regelmaat komen klanten bij ons in de studio passen, omdat online shoppen voor sommigen toch nog spannend is. Hun feedback geeft mij weer inspiratie.”

Welke doelen zijn er in vijf jaar behaald?
“Ik heb het gevoel dat ik qua productie, logistiek en verkoop nu alles op de rit heb. In het begin was het even zoeken en stapte ik met mijn eigen kleding over mijn arm winkels binnen om te vragen of ze interesse hadden, nu heb ik een goed verkoopteam en een agent die mij hierbij ondersteunen. Daarnaast loopt de website beter dan ik ooit had verwacht. Ook de verkoop naar de winkels gaat goed, maar de huidige tien punten zijn nog niet de aantallen waarvan ik droom.”

Wat is de kracht van het merk?
“De collectie spreekt een intelligente, ondernemende vrouw aan en is toegankelijk. Ieder seizoen is geïnspireerd op een sterke vrouw uit het verleden en elk artikel is daarnaar terug te leiden. Als ik door zo’n vrouw geraakt word, pluis ik haar leven helemaal uit. Ik lees bijvoorbeeld de biografie en zoek naar beelden uit die tijd. Daar maak ik de collectie omheen. De zomercollectie is bijvoorbeeld geïnspireerd op de Amerikaanse actrice Katherine Hepburn. Van zo’n sterke vrouw gaat mijn hart echt sneller kloppen.”

Welke punten verdienen nog aandacht?
“We willen de komende periode kijken hoe we het gevoel en de beleving van het merk nog beter kunnen overbrengen op beeld. Zo’n eenduidige beeld dat herkenbaar is, hebben we niet zo maar in een keer te pakken. Dat vergt tijd. Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten, maar ik vind dit ook een mooi moment om terug te kijken en trots te zijn. We hebben in vijf jaar al veel bereikt en mogen best even stilstaan bij dit succes.”

Wat staat er het komende half jaar op de planning?
“In februari wordt de zomercollectie geleverd en daarom willen we deze periode veel tijd investeren in ondernemers. Deze nieuwe collectie bevat voor het eerst ook tassen. Daarnaast gaan we uitgebreid ons vijf jarig bestaan vieren. Verder heb ik nog een wens om ooit iets met schoenen te doen. Dus als een mooi schoenenmerk de krachten wil bundelen en een leuke samenwerking wil aangaan, sta ik daar absoluut voor open.”

In Textilia nummer 3 kun je meer informatie vinden over de speciale jubileumactie van Joline Jolink.