TOP

Hoe gaat het met Haruco-vert?

Iedere maand neemt Textilia een merk onder de loep en vraagt hoe het gaat. Dit keer is dat Sheila Prommenschenckel van Soonsalon en Haruco-vert. De winkel is nu een jaar aan de Haarlemmerdijk gevestigd.

Hoe gaat het?
“Het gaat heel goed met de winkel. We zitten nu een jaar in Amsterdam en we krijgen zoveel enthousiaste reacties van mensen. Mensen reageren heel positief op het merk Haruco-vert, nog beter dan ik eigenlijk had verwacht. Het blijft voor zo’n klein label lastig om te leveren, maar we zien terugkerende klanten en dat is natuurlijk positief.”

Hoe zijn jullie ooit begonnen?
Mijn bedrijf werkt met ontwerpers om hun ideeën te realiseren en te verkopen op zoveel mogelijk punten. Ik wist dat er een markt voor was. Dit pand aan de Haarlemmerdijk kwam vrij en ik vond het zo’n leuke straat, dus ik was meteen om.

Haruco-vert heeft een atelier in Soonsalon. Het Nederlandse merk bestaat nu vier jaar. Voor mijn winkel werd het in andere winkels verkocht, maar we waren niet tevreden met deze samenwerkingen. Het merk was telkens het laatste snoepje in de rij en dat werkte demotiverend. We hebben gezien dat er publiek is, dus zijn we eigenwijs geweest en zijn we een eigen winkel begonnen. Nu kunnen we echt laten zien waar Haruco-vert voor staat en dat werkt veel beter, maar uitbreiding naar andere winkels sluiten we natuurlijk niet uit.”

Wat is de kracht van Haruco-vert?
“Het merk maakt hele vrouwelijke en stijlvolle kleding. Haruco-vert ontwerpt zakelijke outfits, maar ook voor feesten als een bruiloft maakt het merk mooie items. Soonsalon staat voor unieke producten en wij gaan een stapje verder dan de meeste commerciële merken. En we merken dat hier heel veel vraag naar is.”

Hoe ziet de nieuwe collectie eruit?
“De zomercollectie is ook weer heel vrouwelijk en bestaat uit veel kokerrokken die hoog in de taille zitten. De collectie heeft veel blouses met strikjes en biesjes en de zachte rozetinten domineren het totaalbeeld.
De wintercollectie bestaat ook weer uit veel kokerrokken, een stijlvol strapless jurkje en veel mooie jassen. De collectie kleurt vooral zwart en ook hebben we veel items in het goud, bijvoorbeeld een jasje. Haruco-vert maakt weer gebruik van duurzame stoffen en staat voor kwaliteit. En we maken kleding op maar als het kledingstuk niet past.”

Wat zijn de plannen voor komend half jaar?
“We zijn bezig met een webshop waar we alle producten uit de winkel willen aanbieden. Zo willen we ook het buitenland bedienen. Toeristen komen veel in de winkel en vragen ons of wij ze op de hoogte willen houden van nieuwe collecties. We merken dat die vraag er veel is.

Verder zijn we druk bezig met een tassenproject voor het goede doel. Elk jaar laat ik een ontwerper een illustratie maken die op de tas van €7.95 wordt afgedrukt. Een deel van het bedrag gaat naar het goede doel, dit jaar naar Communic Aid. Ik wil vooral aandacht vragen voor kleine organisaties die alles zelf doen. In totaal zijn er 250 tassen bedrukt en ik moet zeggen dat ze al aardig goed verkocht worden. Ik had echt geen idee hoe het zou lopen, dus ik ben heel benieuwd hoeveel ik er nog overhoud.

Of ik uitbreiding zie zitten? Er is wel een markt voor ons concept en ook vraag naar andere dingen, maar ik weet niet in welke plaats in Nederland we ons zouden kunnen vestigen. Duitsland is wel een optie en daar zijn we nu ook mee bezig, maar we zijn hier nog niet helemaal over uit.”